Článek
Autor původního návrhu ze 60. let minulého století Ján Cina v roce 1970 emigroval do Kanady. Zprvu prý váhal, zda se do projektu zapojit. Po emigraci byl totiž z autorství a historie tohoto modelu, ať limuzíny či kupé, vymazán.
Stojí za tím nadšení
Nakonec Cina ale změnil názor pod dojmem nadšení lidí snažících se dostavět vůz, který vyvíjeli ve slovenské pobočce Tatry v letech 1963 až 1967 jako nástupce limuzíny Tatra 603.
V té době v Bratislavě působil i brněnský designér Otakar Diblík, podepsaný například pod autobusy Škoda 706 RTO, traktorem Zetor Crystal či letounem L-200 Morava. Diblík vytvořil několik „konkurenčních“ modelů pro projekt Tatra 603X. Ale jeho verzi odmítli Tatrováci v Kopřivnici s tím, že Tatra prostě nemůže být hranatá.
Spletitá cesta k úspěchu
Neuspěl ale ani Cinův model. Projekt podle Schmidta nakonec zastavila Praha s oficiálním odůvodněním, že navrhovaný vůz nebyl dost reprezentativní, ale na adresu Slováků údajně v té době zazněla různá nemilá slova.
„Když projekt v roce 1967 zrušili, přišlo velké zklamání, které přetrvává dodnes,“ řekl Maroš Schmidt deníku Pravda.
Bratislavská „šestsettrojka“ ve své době dostala červenou a jediný postavený prototyp limuzíny skončil v muzeu. V Kopřivnici se nakonec jako nástupce vyráběla Tatra 613 z italského studia Vignale.
Schmidt nicméně ujišťuje, že by se nebránil ani pomoci z Česka při dokončení vozu, protože celý projekt vnímá jako československý.