Hlavní obsah

Na pokraji ekologické katastrofy. Z lodi unikají chemikálie i mikroplasty

Záběry z potápějící se lodi ve vodách Indického oceánu.Video: AP

Srí Lanka čelí jedné z nejhorších ekologických katastrof v historii. Ze ztroskotané lodi do moře unikají plasty a nebezpečné chemikálie. V ohrožení je kromě fauny a flóry i obživa mnoha lidí.

Článek

Ekologickou „katastrofu“ způsobila kontejnerová loď MV X-Press Pearl převážející nebezpečné chemikálie a plastové pelety. K havárii, která pokračovala dvanáct dní dlouhým martýriem v podobě požáru na lodi, došlo už ve druhé polovině května. Její zásadní dopady na především mořský ekosystém, ale i tamní obyvatele, vyplouvají na povrch až v těchto dnech. Samotnému ztroskotání jsme se věnovali v článku níže.

Srílančany čekají těžké časy. Do vody se z lodi dostaly tuny plastových mikročástic, které kontaminovaly tamní pláže. Podle environmentalistů i kvůli těmto částicím uhynuly především menší ryby. Ty větší sice přežily, ale plast se v nich dále hromadí. Částice ohrožují i podmořské rostliny. Větší hrozbou jsou ale unikající jedovaté chemikálie, které hubí mořské živočichy i veškeré rostliny. Média informují o vyvržených rybách s žábrami plnými mikročástic nebo želvách a delfínech – některých dokonce kvůli otravě – zbarvených do zelena.

Ze dne na den navíc o práci přišla tamní rybářská komunita. Vláda totiž musela kvůli havárii rybolov zakázat. Uvědomují si navíc, jaké bude mít incident na jejich životy v budoucnu dopady. „Jsme rybáři a na moře se vydáváme denně. Vyděláme si jen když jedeme na moře. Jinak naše rodiny budou hladovět,“ uvedl pro BBC Denish Rodrigo.

Ryby tady žijí v korálových útesech a ty jsou kvůli nebezpečným chemikáliím zničené. Můžeme jen skočit do moře a zabít se.
rybář Tiuline Fernando

Vážné důsledky čekají kromě rybářů i na další odvětví. „Kupujeme sítě, motory a čluny, potřebujeme palivo, jsou tu lidé, kteří čluny tahají. S tímto rybářským průmyslem jsou spojeny tisíce dalších souvisejících pracovních míst,“ přibližují rybáři dále svou těžkou situaci.

Srílanské úřady se mezitím snaží zabránit dalšímu úniku nebezpečného materiálu z kontejnerů stále přítomných ve vraku lodi. Obavy budí i možný únik lodního paliva. Server Sky News v pondělí přinesl satelitní záběry z místa katastrofy, kde je vidět tvořící se olejová skvrna ústící z lodi.

Ekologové varují, že plastové částice i nebezpečné látky se mohou šířit dále po Indickém oceánu. „Odpady, toxiny nebo plasty nesledují zeměpisné hranice,“ uvedla pro BBC Britta Denise Hardestyová z australské organizace CSIRO Oceans and Atmosphere. „Ponese je vítr, vlny, proudy a ještě se to bude měnit v závislosti na aktuální sezóně,“ dodává.

Podobný názor má i profesorka oceánografie z australské University of Western Australia Charitha Pattiaratchi. Ta potvrdila pro server The Indian Narrative, že výskyt plastů ve vodě bude mít rozsáhlý dopad v řádu desítek let a bude patrný „od Somálska po Indonésii, včetně Malediv“.

Za způsobenou škodu se rozhodla organizace The Centre for Environmental Justice provozovatele lodi skupinu X-Press Feeders zažalovat. Jeden ze zástupců společnosti již dříve pro média uvedl, že celého incidentu litují.

Rád bych vyjádřil hlubokou lítost a omluvu srílanskému lidu za škodu, kterou tento incident způsobil jak na živobytí, tak na životním prostředí Srí Lanky.
Shumel Yoskovit pro Channel News Asia

Pro ostrovní stát se jedná o bezprecedentní situaci. Přestože společnost X-Press Feeders údajně do terénu povolala pracovníky, kteří mají situaci pomoci stabilizovat, aktivisté volají po zapojení mezinárodních expertů.

Přepravní loď převážela podle Sky News 1 486 kontejnerů včetně 25 tun kyseliny dusičné. Srílanská ekologická aktivistka Hemantha Withanageová z organizace The Centre for Environmental Justice pro BBC dále uvedla, že loď převážela kolem „46 různých chemikálií“. Mimo jiné i oxid sodný, měď či olovo.

Kapitán havarované lodi, hlavní strojní inženýr a jeho zástupce dostali od tamních úřadů příkaz v zemi zůstat.

Doporučované