Článek
Restaurace v budově vlakového nádraží a na jídelním lístku tradiční jídla, jako je třeba uzený jazyk s vejmrdou. Tato „nádražka“ je ale z trochu jiné kategorie. Její rekonstrukce vyšla na 70 milionů korun, dohlíželi na ni památkáři. Vejde se do ní 200 hostů a pod palcem ji má známý šéfkuchař Marek Hosnedl.
Restaurace Masaryčka, která je součástí kompletní proměny pražského Masarykova nádraží, se otevře už koncem srpna a spolu s investiční společností Penta za ní stojí i její nájemce – Lagardere.
Na tomto místě už od roku 1869 fungovala císařská restaurace první třídy.
„Na tomto místě už od roku 1869 fungovala císařská restaurace první třídy. Restaurace tu sice zůstala až do devadesátých let minulého století, ale její kvalita postupně klesala. Následně tu pak bylo vybudováno kasino,“ říká Jan Vodvářka ze společnosti Penta, který má proměnu Masarykova nádraží na starost s tím, že při zhruba roční rekonstrukci, na kterou pravidelně dohlíželi památkáři, byly zachovány litinové sloupy i kazetové stropy se zdobnými rozetami.
Ukryté občanky i stříkačky
„Celá ta rekonstrukce byla nákladná, stála 70 milionů korun. Poměrně dlouho nám trvalo, než jsme našli vhodného nájemce, který by do té investice šel s námi,“ dodává Vodvářka s tím, že při vyklízení prostor po kasinu našli dělníci za opláštěním stěn injekční stříkačky nebo občanské průkazy.
Opláštění v nové podobě sice zůstalo. Klientela však bude jiná. O provoz kuchyně se bude starat známý šéfkuchař Marek Hosnedl, který dosud řídil například celebritami a politiky oblíbené Café Sahara a byl šéfkuchařem zahraničních říčních lodí. V Masayčce chce sázet na prvorepublikovou kuchyni.
Nikdo nikdy neřekl, že v nádražní restauraci se nemůžete dobře najíst.
„Nikdo nikdy neřekl, že v nádražní restauraci se nemůžete dobře najíst. Je to myšlení, které bych chtěl změnit a přesvědčit lidi, že v nádražní restauraci se najíte dobře,“ dodává Hosnedl.
Proměna celého území
Pražským Masarykovým nádražím denně projde zhruba 35 tisíc lidí. Penta už do jeho proměny – na které se podílejí i České dráhy – vložila téměř čtvrt miliardy. Je totiž klíčové pro stavbu podle návrhu Zahy Hadid, která s nádražím sousedí a jejíž výstavba výrazně ovlivní celé území.
Spolu s nádražím se navíc promění i prostor před ním. U dnešních vchodů do metra vyroste malé náměstí se zelení a lavičkami. Samotné polyfunkční budovy Zahy Hadid pak Pentu vyjdou na více než dvě miliardy korun a měly by být dokončeny ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023.
Výstavbu, která začala v únoru letošního roku, se nedávno pokusil napadnout Národní památkový ústav, který chtěl zneplatnit úřední souhlas s realizací. Stavba je podle něj příliš mohutná a dominantní. Památková inspekce Ministerstva kultury to ale odmítla s tím, že nenašla pochybení, která by ji mohla vést k zahájení přezkumu.