Článek
Stavbaři vybudují bezpečnostní přeliv mimo těleso hráze poblíž administrativní budovy. Bude mít tři pole hrazená segmentovými uzávěry, zakrytou část a železobetonový skluz dlouhý 367 metrů a široký 16 metrů. Cílem je zvýšit zabezpečení přehrady před účinky velkých vod a posílit protipovodňovou ochranu na dolním toku Vltavy pro více než 240 tisíc obyvatel a jejich majetek. Dalším přínosem bude nadlepšování průtoku v období sucha.
Díky doplňkovému přelivu Orlická přehrada bezpečně zvládne desetitisíciletou povodeň, která odpovídá průtoku 5300 metrů krychlových za vteřinu. „Při povodni v roce 2002 byl průtok 3900 metrů krychlových za sekundu, čili více než tisíciletá povodeň. Kdyby pršelo ještě dalších 16 hodin, tak by tady ta desetitisíciletá povodeň byla,“ upozornil generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala. Podle něj jde o největší vodohospodářskou stavbu současnosti.
Zakázku získala společnost Metrostav, která podle investora předložila nejvýhodnější nabídku. Podle generálního ředitele firmy Jaroslava Herana nová stavba vypomůže v situaci, kdy by dosavadní tři standardní přelivy na Orlíku mohly mít problém převést povodňovou vlnu.
„Vystřílí se ve skále koryto, které bude vybetonované a připravené na to, aby nějakou část povodňové vlny dokázalo převést kolem přehrady do toku pod přehradou. Celé je to zepředu jištěno uzávěry, obsluha přehrady má možnost zvolit, kdy a jaké množství vody touto cestou pouští a tím potom zvládá vrcholové stavy při povodních,“ uvedl Heran.
Stavba si vyžádá některá omezení. Od srpna 2022 do března 2023 Povodí Vltavy sníží hladinu přehrady zhruba o 11 metrů od maximální kóty zásobního prostoru, aby mohla být vybudována jímka. Zhruba 1,5 měsíce se tak ukrojí z plavební sezony. Zároveň bude zhruba od března 2024 do října 2025 omezena doprava po silnici přes korunu hráze. Řidiči budou muset jezdit po objížďkách.
Přípravy projektu začaly už po ničivých záplavách v roce 2002, kdy Orlík dokázal pozdržet kulminaci povodně na dolním toku Vltavy a Labe o 17 hodin. Přehrada byla tehdy vystavena podstatně většímu zatížení, než s jakým projektanti počítali. Odborníci zpracovali 14 variant technických řešení, na studiích se podíleli i zahraniční experti. Stavba je financována z národních zdrojů, především z dotace ministerstva zemědělství z programu zaměřeného na prevenci před povodněmi.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v ČR. Její stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly právě povodně v letech 2002 a 2006. Povodí Vltavy nyní na Orlíku také přestavuje lodní výtah. Prodloužení kolejové dráhy umožní přepravu lodí při nižším stavu hladiny, zároveň se zvýší nosnost výtahu.