Článek
Americký startup Space Perspective počítá na palubě svého „kosmického koše“ s osmi pasažéry a pilotem, který balon bezpečně dopraví k unikátní vyhlídce rychlostí necelých 20 km/h za dvě hodiny. Stejnou dobu cestující stráví nezapomenutelným kocháním se a posléze i cestou zpět na Zem, informoval koncem víkendu magazín Business Insider.
Půlka jiných cen. Na lístcích pro „obyčejné“ lidi pracují
Jedna jízdenka by měla odhadem stát od 100 do 125 tisíc dolarů, takže asi 2,9 milionu korun. I když se to může zdát jako horentní suma, pořád je to půlka ceny lístku na suborbitální loď firmy Virgin Galactic. Vedení startupu k tomu navíc jedná s neziskovkami jako Space for Humanity, které chtějí lety do kosmu zpřístupnit i lidem bez peněženek naditých přebytečnými miliony. Počítá přitom s tím, že ke hraně vesmíru bude posílat až 100 posádek ročně.
Mezník pro to, kde kosmická vyhlídka začíná, ale vnímá každá ze společností v konkurenčním boji o novou „mimozemskou“ podobu turismu jinak. Space Perspective se svým obrovským vodíkovým balonem cílí k metě něco přes 30 kilometrů (100 tisíc stop), podnik britského miliardáře Richarda Bransona Virgin Galactic s kluzákem VSS Unity se za odvolává na údaj uznávaný americkou armádou, tedy 80 kilometrů.
Mizozemské cestovky a jejich plány
Obecně uznávaná tzv. Kármánova hranice, do které se ještě mluví o nadmořské výšce, je ale až 100 kilometrů. Firma SpaceX vizionáře Elona Muska chce se čtyřmi turisty od cestovky Space Adventures létat ve své lodi Crew Dragon ještě o 60 kilometrů výše. Společnosti ale zatím neoznámily, na kdy plánují první cestu. Konkurenční Virgin Galactic ještě v květnu uváděla, že první let zvažuje podniknout ještě letos.
První testovací let kapsle Neptune, ovšem bez posádky, by měl proběhnout začátkem příštího roku, a to se startem v Kennedyho centru na Floridě ze stejné ranveje, kam dřív přistávaly raketoplány NASA.
Až půl tisíce letů za rok. Přistávat mají na vodě
Zkušební, vzdáleně řízená mise dopraví ke hraně kosmu, jak ji bere Space Perspective, nástroje pro vědecký výzkum v oblasti astrobiologie a klimatu, které poté budou létat s pasažéry. Ještě předtím ale musí firma vyřešit přistávání pro absolutní bezpečnost – balon bude přistávat do moře nebo oceánu, což jeho inženýři nyní konzultují s Muskovou SpaceX.
Premiéru s lidskou posádkou americký startup plánuje na rok 2023 a první komerční výlety o rok později. Před koncem tohoto desetiletí chce zvládat okolo 500 misí za rok.