Hlavní obsah

Na nové auto si Češi počkají až rok, tvrdí největší dealer škodovek

Pavel Louda, majitel Louda Auto, mluví o vývoji prodeje aut v Česku.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

Chybějící díly a materiál pocítí zákazníci. Potíže automobilek se dřív dotkly jen části z nich, teď je problém vlastně u každé nové zakázky a čekací doby se prodlužují, potvrzuje pro SZ Byznys největší dealer škodovek v Česku.

Článek

Největšímu prodejci škodovek v tuzemsku loni klesly meziročně prodeje o 12 procent. Ve dvanácti autosalonech v roce 2020 prodala společnost Louda Auto téměř 3500 vozů Škoda a téměř čtyři tisíce nových automobilů dalších deseti značek.

„Důvodem poklesu prodeje je vedle epidemie koronaviru také skutečnost, že Škoda Auto kapacitně nestíhá výrobu některých vysoce žádaných modelů,“ uvedl obchodní ředitel Louda Auto Martin Feller. „Například na model Kamiq se aktuálně čeká kolem 38 týdnů, na Karoq Sportline 48 týdnů,“ dodal Martin Feller s tím, že nové elektrické SUV Enyaq bylo ještě začátkem roku vyprodané na celý rok dopředu. Teď je příslib, že pár vozů Škoda Enyaq nakonec dostanou nad plán.

Nejde však jen o škodovky. „Dlouhé dodací lhůty u nových osobních aut se v poslední době začínají přelévat také do segmentu užitkových vozů,“ říká Feller. Citelné je to hlavně u dodávek od Fordu, částečně i Renaultu, obě značky přitom dosud patřily mezi hlavní dodavatele užitkových aut na český trh.

Komplikace na denním pořádku

„Do příštího roku se nebojím v zásadě ničeho. Domnívám se, že ten rok bude pro nás dobrý. Budeme spíš řešit to, jak auto zákazníkovi sehnat, než že jich máme na skladě hodně. Ještě minimálně rok budeme vysvětlovat zákazníkům, proč zrovna jeho model, jeho výbava nejde do vozu objednat, proč ji musí případně úplně zrušit, aby vůbec auto dostal,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Pavel Louda, majitel společnosti Louda Auto, holdingu Louda a šéf asociace dealerů VW a Audi.

Louda Holding

Česká rodinná firma, vznikla v roce 1992.

Sídlo: Poděbrady.

Obory podnikání: automobily, sklárny, strojírenství, reality, finanční služby

Obrat: 5,5 mld. Kč

Zdroj: Louda Holding

„Proto jsme dealeři. Nejsme internetový obchod, musíme to zákazníkovi vysvětlit,“ dodává s tím, že zatímco dřív vysvětlovali komplikace s dodáním nového vozu sem tam, teď je to na denním pořádku.

„V podstatě co zakázka, to komplikace a pozdní dodání. Automobilky obecně utlumily v posledních 12 měsících výrobu. Auta jsou víc nedostatková a poptávka začala převyšovat nabídku. Na některé modely třeba u Škody Auto se čeká šest sedm měsíců.

Bude se tahle doba prodlužovat?

Může se prodlužovat. Těžko dneska predikovat jak moc, jak kdy. Klidně rok. Automobilky obecně mají dle mého soudu kromě covidu ještě jeden větší problém, a to je globalizace. Především dodavatelů jednotlivých komponentů. Když vybuchla Fukušima, existoval v blízkosti jeden japonský výrobce, který vyráběl jeden typ čipů, konkrétně do couvací kamery pro všechny automobilky. V tu chvíli byla paralyzována dodávka této mimořádné výbavy. Zákazníci to moc nevnímali, protože to byla, řekněme, nadbytečná výbava. To se dneska bohužel začíná stávat čím dál častěji, ale u daleko důležitějších součástek. A je to kvůli globalizaci, ne covidu.

Polovodičové čipy – základní nedostatkové zboží dneška. Kvůli tomu auta stávají na odstavných plochách. Celosvětově chybí plastový granulát. Budou takové problémy přibývat?

Bude to součástka od součástky. Záleží hodně na tom, jak která automobilka diferencuje subdodavatele. Pokud bude závislá jen na jednom, vždycky nějaký takový problém může vzniknout. Na druhou stranu automobilky mají sofistikovaný management, mají na tyto situace procesy. Takže se domnívám, že to nebude zásadní brzda v dodávkách vozů zákazníkům.

My jsme zvyklí za celou dobu našeho fungování na výkyvy v nabídce a poptávce. Řekněme, že dnešní situace je stále ještě udržitelná, automobilky to mají pod kontrolou, krátkodobé výpadky lze předpokládat. Problémy cítíme každý den. Pokaždé to má nějaký jiný důvod. Vždycky existuje nějaká výbava, nějaká komponenta, kterou v poptaném autě nelze dodat.

Už se to všechno promítá do ceny?

Řekněme si, že tato jednotlivá součástka bude strašně malá část v nákladových položkách pro výrobu automobilu. Toto se nepromítá do ceny. Ale obecně celkově vlivy, pokles výroby, důsledky pandemie, to vede ke zvyšování cen. Může za to i tlak Evropské unie na snižování emisí. A pochopitelně, automobilky se snaží vytvářet si rezervy pro případné krytí pokut, které by mohly nastat, kdyby neplnily emisní limity.

To znamená vnímáte to jako dealer, že už se škodovky zdražují?

Nezjednodušoval bych to jenom na Škoda Auto, všechny automobilky dneska nepochybně zdražují. A ten trend do budoucna nebude jiný.

Budou se nedostatkové věci typu čipy nahrazovat jinými, levnějšími variantami? Nebo už se tak děje?

Myslím si, že tohle automobilky vyřeší velice rychle. Automotive je jedno z nejflexibilnějších odvětví průmyslu. Myslím si, že jsou to pouze střípky, které se dostanou zrovna na světlo světa, že takových problémů se řeší několikanásobně víc. A automobilky jsou pro to kompetentní. Takže tohoto se nebojím, jsou to vždycky jenom momentální problémy. Některé motory, některé výbavy, některé čipy, to všechno může být otázka prodloužení dodávky maximálně o několik měsíců. Možná zrušení výroby jednotek některých aut. Ale ten průmysl si s tím dokáže poradit. Tomu věřím.

Co pro vás znamená rozvolňování od 10. května v číslech? Je to znát na prodejích?

To je dost krátká doba na to, abychom to dokázali vyhodnotit. Ale určitě je znát daleko větší provoz v autosalonech. Takže návštěvnost se zvedla, troufnu si říct, významně. Uvolnění pro privátní osoby nám hodně pomůže.

Mají lidé peníze na to kupovat si v tuto chvíli auta?

Správná otázka. Dlouhodobě sledujeme trend změny poměru v nákupu nových vozů směrem od privátních vlastníků automobilů na firemní zákazníky. Takže nám retail v rámci prodeje nových vozů postupně klesá. Pokud bych to měl dát do kontextu loňského roku pandemie a do kontrastu s ekonomickým růstem, který je teď predikován, tak je potřeba říct, že nám nejvíce ublížila nejistota. Moratoria umožnila firmám odklady splátek a přirozeně došlo k pozdržení obměny firemních vozů.

Doporučované