Hlavní obsah

Na nejkrásnějším veteránovi jsme strávili tisíce hodin práce, říká šéf Chropyňské strojírny

Rozhovor s Robertem Kudelou, spolumajitelem a ředitelem Chropyňské strojírny.Video: Seznam Zprávy

Šéfuje rodinné firmě, která zaměstnává přes 1 100 lidí a dodává svařovací linky největším světovým automobilkám. A pochvaluje si, že nástup elektromobilů přinesl jeho Chropyňské strojírně další příležitosti. Jeho koníčkem jsou také auta. Spolu s otcem vyhráli s Talbotem Lago T26 GS soutěž o nejkrásnějšího veterána.

Článek

Nástup automobilů s elektrickým bateriovým pohonem je zatím spíše pozvolný. Přesto se už najdou ti, kterým udělal radost. Patří mezi ně i šéf a spolumajitel Chropyňské strojírny Robert Kudela.

Auta, která jezdí na elektřinu, nemají vpředu motor, a tak potřebují konstrukčně zcela jinou karoserii, než mají klasické vozy s naftovým či benzinovým pohonem. A tak i když bude elektromobil na pohled k nerozeznání, má pro jeho karoserii automobilka jinou výrobní linku než pro ten spalovací.

Pro Chropyňskou strojírnu, která automobilkám dodává svařovací linky na výrobu karoserií, to znamená více zakázek. „Současná situace, kdy jsou vedle sebe spalovací motory i elektromobily, je pro nás samozřejmě dobrá. Automobilky hodně investovaly do elektromobility a my jsme byli u toho,“ pochvaluje si čtyřiačtyřicetiletý Robert Kudela, který převzal šéfovské křeslo po otci už před dvanácti lety.

Robert Kudela

Do Chropyňské strojírny nastoupil hned po studiích v roce 1997, jeho první profese byla dělnická. Prošel řadou různých pozic, a firmu tak velmi dobře poznal.

V roce 2008 přebral po svém otci Františku Kudelovi vedení celého podniku. Od té doby obrat firmy narostl zhruba na desetinásobek.

Auta jsou mu nejen zaměstnáním, ale i koníčkem, společně s otcem se věnují renovaci automobilových veteránů. Mezi další záliby Roberta Kudely patří běžkařské túry po Krkonoších.

Je ženatý, má tři dcery.

Obrat firmy v té době činil 250 milionů, v dalším roce s nástupem ekonomické krize výrazně poklesl. Pak se ovšem situace změnila a tržby se postupně zvýšily více než desetinásobně.

„Loni jsme se dostali přes 2,7 miliardy obratu v České republice, celkově za celou skupinu přesáhly 3,5 miliardy korun,“ říká Robert Kudela, jeden ze tří spolumajitelů skupiny Chropyňská Group, kam vedle největšího podniku v domovské Chropyni patří ještě výrobní závody na Slovensku a v Rumunsku. Celkem skupina zaměstnává přes 1 100 lidí.

S nástupem konkurence, zejména té čínské, však roste v odvětví tlak na nižší marže. „Jsme největším dodavatelem svařovacích linek pro celý koncern Volkswagen, u BMW se k této pozici blížíme,“ říká Kudela s tím, že právě dobrá pozice Chropyňské strojírny a vysoká kvalita dodávaných linek umožňují, aby se jeho firma dokázala dohodnout s automobilkami na dobrých cenách.

Chropyňská strojírna

Je hlavní součástí uskupení Chropyňská Group. Skupina má ještě další dva výrobní závody na Slovensku a v Rumunsku. Český a rumunský podnik dodávají svařovací linky a montážní systémy pro automobilky, slovenská továrna se více zaměřuje na letadla a kolejová vozidla.

Skupina má podíly i v dalších menších společnostech v oboru, má také filiálky v Německu, Rusku a ve formě joint venture i v Číně.

Majitelé skupiny jsou tři. Současný šéf Robert Kudela s podílem 34,41 %, jeho otec František má podíl 33,09 % a 32,5 % patří finančníkovi Robertu Sulmovi, jenž firmě pomáhá s akvizicemi a finančními plány.

Láska k veteránům

Kudela podědil po otci celoživotní lásku k automobilům, už jako malý si chodil hrát do veteránských aut. Když mu otec František předával vedení podniku, zařídil si malou dílnu, v níž se veteránům věnuje. „Jenže táta je zvyklý, že když se do něčeho pustí, tak to zkrátka musí dělat pořádně,“ směje se Robert Kudela, když popisuje, jak se z původních dvou lidí rozšířil renovátorský tým na osm spolupracovníků ze všech potřebných profesí.

Svou lásku ke krásným starým autům mezitím otec a syn Kudelovi dotáhli k dokonalosti. Loni s vozem Talbot Lago T26 GS vyhráli prestižní soutěž krásy ve francouzském Chantilly. Vůz, který ještě s jedním dalším koupili od vdovy po kalifornském sběrateli, dostali rozmontovaný do posledního šroubku v desítkách krabic.

Auto si pořídili už v roce 2015, na první soutěž ho ale chystali až do roku 2018. „Strávili jsme na jeho renovaci zhruba pět tisíc hodin práce,“ popisuje Robert Kudela.

Letos se chystají předvést druhý z Talbotů, který před pěti lety získali. Vyrazí s ním v polovině srpna na soutěž v kalifornském Pebble Beach. Původní majitel si do tohoto vozu nechal namontovat motor z tehdejší formule 1. A tak by veterán nadšenců z Chropyně měl jezdit až 270 kilometrů v hodině.

Talbot Lago T26 GS

Auto s karoserií od slavné firmy Figoni a Falaschi bylo postaveno v roce 1948 pro francouzského podnikatele Fayola přezdívaného „Zipový král“. Později se vůz dostal do USA, kde jej jako bouraný koupil sběratel Lindley Locke.

V roce 1960 zavřel auto do garáže, kde bylo dalších 47 let. Kudelovi vůz koupili v roce 2015 od vdovy Betty Lockeové.

Na renovaci strávil tým z Chropyně tisíce hodin práce. V roce 2018 přihlásili auto na soutěž krásy v kalifornském Pebble Beach, kde postoupili až do finále. V létě 2019 již prestižní soutěž ve francouzském Chantilly vyhráli, stejně jako o pár týdnů později další klání v anglickém hrabství Oxfordshire.

Doporučované