Článek
Nejnovější obětí koronaviru je sice britská regionální společnost Flybe, alespoň pokud jde o leteckou přepravu, ale mezi aerolinkami si čínská nákaza ještě vybere daň mezi důležitějšími hráči na trhu.
Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) zpřesnilo svůj odhad, jak koronavirus zaúřaduje ve výsledcích firem. Nejčernější scénář v tuto chvíli počítá s tím, že epidemie, kvůli které se zakazují lety do zemí považovaných za zdroj nákazy, bude stát 113 miliard dolarů, tedy v přepočtu 2,6 bilionu korun.
Ne za vším stojí COVID-19. Třeba zmíněná Flybe se v potížích potácela už před tím, než virus začal kosit první pacienty, a dokonce musela přijmout finanční injekci od britské vlády. Nebo jiný příklad: dnes své loňské výsledky zveřejnil národní letecký dopravce saúdskoarabského emirátu Abú Zabí Etihad. Ztráta dosáhla 870 milionů dolarů, a to ještě před koronavirem. Etihad doplácí na strategii, jejímž cílem je kupovat podíly v aerolinkách od Evropy až po Austrálii, aby byla schopna lépe konkurovat dubajským Emirates a katarským Qatar Airways, napsala agentura AP.
Etihad jsou v polovině svého pětiletého restrukturalizačního plánu, který je má přivést zpět k normálnímu životu.
Do jaké míry koronavirus pošle za Etihadem další firmy, je v tuto chvíli předčasné říkat, ale jedno je jisté: leteckou osobní dopravu čeká dramatický rok. Tak rozsáhlému propadu příjmů, o jakém píše IATA, totiž toto odvětví čelilo naposledy v době globální finanční krize v roce 2009.
Agentura Bloomberg uvedla, že Airbus zvažuje snížit výrobu strojů A330 poté, co virus dopadá na jeho zákazníky. Definitivní rozhodnutí oznámí ještě tento měsíc.
Pro aerolinky je klíčové, zda počet zemí, kam pronikne koronavirus, zůstane pod číslem 100, a také, jak rychle odezní nákaza. Ropa sice zlevňuje, což může leteckým společnostem pomoci jako hojivý obklad, ale ostatní faktory mluví proti nim.
Létá se málo
Ruší se veletrhy, ruší se pracovní cesty, konference, turistické destinace jako například Itálie se proměňují v žluté či červené uzavřené zóny, takže aerolinky jistě budou mít násobně menší příjmy, než s jakými počítaly například v období Velikonoc, kdy se jinak po Evropě cestuje ve velkém – a právě do Itálie nejvíc.
Po potížích s letouny Boeing typu 737 MAX tak obor postihuje další, tentokrát rozsáhlejší rána. Odhady IATA nelze brát na lehkou váhu – má informace od 290 leteckých společností, které se na celosvětové letecké přepravě podílejí přibližně 82 procenty. Mezi členy sdružení patří i České aerolinie.
A kromě IATA potvrzují rozsah maléru i firmy z příbuzných oborů: internetoví prodejci letenek či logistické firmy.