Článek
Protiválečný pomník v podobě kolotoče je zároveň součástí mezinárodního projektu s dalšími realizacemi v Berlíně, Lipsku a Štrasburku.
Dílo instalované v Brně má kromě protiválečného poselství spojitost s česko-německými vztahy. Připomíná tradici německojazyčné kultury v Brně, zpřetrhanou po druhé světové válce, kdy město opustila většina jeho německých obyvatel, a některé konkrétní představitele.
Na velkém kolotoči se místo lidí pomalu točí umírající kůň. Socha je vyrobená z cukrové hmoty. „Cukr je materiál, který se dá sníst a zmizí. Záměrně jsme ho zvolili jako kontrast ke kovu, z něhož je obvykle vyroben jakýkoliv vítězný pomník,“ popsal za autorský kolektiv René Reinhardt z lipské kulturní organizace Schaubühne Lindenfels.
Motiv koně není náhodný. Podle tvůrců dokáže umírající zvíře vzbudit v člověku více emocí než pohled na zuboženého vojáka. Potvrdil to i spisovatel Jaroslav Rudiš, účastník festivalu Meeting Brno. „V mém románu je i část týkající se bitvy u Hradce Králové. Zemřelo tam nejen zhruba 50.000 vojáků, ale také tisíce koní. V kronikách z okolních vesnic stojí, že pohřbívat koně bylo mnohem složitější a těžší, než pohřbívat nebohé vojáky,“ řekl autor románu Winterbergs letzte Reise (Winterbergova poslední cesta), jehož český překlad se v současné době dokončuje.
Součástí kolotoče jsou také malby znázorňující výjevy z historie. Jejich autorkou je jevištní a kostýmní výtvarnice Elisabeth Schillerová-Witzmannová. V malé kase vedle kolotoče se pak promítá video tvůrce Thadeusze Tischbeina se stejnou tematikou.