Hlavní obsah

Smartwings otočila v kauze letu s jedním motorem. Za piloty už nestojí, kapitán může přijít o licenci

Foto: smartwings.com

Letecká společnost Smartwings, ilustrační snímek.

Letecký úřad může pilotovi odebrat „řidičák” pro velká dopravní letadla. Firma se nejdřív za kapitána postavila, pak ho zbavila funkce.

Článek

V srpnu pilot české společnosti Smartwings šokoval přeletem poloviny Evropy s jedním fungujícím motorem. Nyní mu kvůli tomu podle zjištění redakce Seznam Zpráv hrozí, že přijde o licenci a nebude smět dál pilotovat velká dopravní letadla.

Firma Smartwings by naopak mohla z vyšetřování incidentu vyváznout bez postihu.

Úřad pro civilní letectví (ÚCL) koncem minulého týdne potvrdil, že v případu zahájil správní řízení. Podle zákona o civilním letectví může takový postup vyústit až do zákazu činnosti nebo zadržení dokladů. To platí v případě, kdy je ohrožena bezpečnost cestujících.

Přes opakované žádosti úřad odmítl zveřejnit, koho se správní řízení týká nebo zda míří na fyzickou nebo právnickou osobu. „S ohledem na současný stav uvedeného řízení úřad nebude k uvedené kauze podávat bližší informace,” řekl mluvčí ÚCL Vítězslav Hezký. Firma Smartwings však uvedla, že vůči ní úřad řízení nezahájil. I z toho vyplývá, že postih míří na kapitána letu.

Pilot letěl s letounem Boeing 737–800 na jeden motor při cestě z řeckého ostrova Samos 22. srpna. Jeden ze dvou motorů vypadl nad Egejským mořem, posádce se ho nepodařilo znovu nastartovat a v nižší výšce dovedla stroj se 170 lidmi na palubě až na ruzyňské letiště.

Podle předpisů však piloti měli s letadlem přistát na nejbližším vhodném letišti, kterých bylo po cestě několik. Posádka navíc o problému sama neinformovala letecké dispečinky v zemích, které přelétala.

Několik zdrojů potvrdilo, že stroj řídil Pavel Veselý, dlouholetý letový ředitel Smartwings, tedy šéf pilotů celé společnosti. Veselý létá pod Smartwings už dvacet let, v minulosti také vedl výcvik pilotů firmy.

„Těší se velké přízni generálního ředitele Romana Vika,” řekl o něm nejmenovaný zaměstnanec Smartwings, který pracuje v leteckém provozu. V září však vedení Smartwings Veselého z funkce letového ředitele odvolalo.

Původně přitom vedení firmy posádku podpořilo. „Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila,“ řekla v srpnu mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

Veselý na otázky Seznam Zpráv zaslané na pracovní e-mail nereagoval. Telefonicky nebyl k zastižení.

Jmenovitě se k němu nechtěla vyjádřit ani firma. Ta pouze potvrdila, že hlavní pilot „bezmotorového“ letu stále pracuje ve firmě. „Ano, zmíněný kapitán je zaměstnancem společnosti,” uvedla Dufková.

Zda pilot dál řídí letadla na linkách Smartwings, nepotvrdila.

Ani případný zákaz pilotování Boeingu by Veselého nemusel úplně odříznout od létání. Vedle práce pro Smartwings si totiž přivydělává v brněnské letecké škole Blue Sky Service (externí odkaz zde), kterou vlastní spolu s příbuznými. Podle firemního webu v ní působí Veselý jako instruktor a předváděcí pilot starších proudových letounů L-29.

Kromě Úřadu pro civilní letectví zkoumá okolnosti srpnového přeletu také Ústav pro zjišťování příčin leteckých nehod. Jeho šetření může trvat až rok. Podle mluvčího ÚCL není vyloučeno, že se případem bude zabývat rovněž policie. Úřad však trestní oznámení nepodal, může to však udělat například některý z cestujících.

Související témata:

Doporučované