Hlavní obsah

Na kolejích je těsno. Vlaky přestávají zvládat nápor cestujících

Na železnicích začíná být plno. Lidé stále více jezdí vlaky.

Češi stále častěji cestují vlakem. Rekordní nárůst pasažérů hlásí jak soukromí přepravci, tak i České dráhy. Objevuje se tedy nový problém - na železnici začíná být plno.

Článek

Rozkopané dálnice, ale stále se zlepšující servis ve vlacích a atraktivnější ceny díky konkurenci. To jsou hlavní důvody, proč roste počet pasažérů na železnicích.

České dráhy hlásí, že od ledna do září přepravily o dva miliony více cestujících než za stejné období loni. RegioJet má meziroční nárůst cestujících okolo 25 procent a počítá s tím, že letos do konce roku chce přepravit celkem pět milionů lidí. A LEO Express hlásí 10procentní nárůst, přestože většinu času jezdil se čtyřmi soupravami, zatímco loni s pěti.

Rostoucí zájem o vlaky má i své stinné stránky. Na kolejích začíná být těsno.

„Zejména v těch špičkových dnech, jako je pátek odpoledne a pondělí ráno, spoje, které jsou místenkové, bývají vyprodané dopředu. Jízdenku je třeba opatřit si s denním předstihem. Na jiných trasách čekají lidé v uličkách, má to už i tento negativní dopad,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Ke svým limitům se blíží zejména nejvytíženější tratě. „Pokud budeme hovořit o přidávání dalších vlaků na vytížených tratích, tak je to s ohledem na stávající infrastrukturu problematické ve špičkových časech. To jsou většinou ranní a odpolední dopravní špičky,“ říká Kateřina Šubová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

SŽDC počítá s tím, že do budoucna bude třeba řadu tratí kvůli kvalitnější přepravě zrekonstruovat. Problémy ale mohou mít i České dráhy, a to s nedostatkem vlaků.

„České dráhy jsou poměrně silně zadlužené, takže nemohou kupovat z vlastních peněz. Je otázkou, kolik získají z evropských fondů. A soukromí dopravci jsou z trhu spíše zahánění, proto jsou velmi obezřetní, pokud jde o nákup nových vozidel,“ říká Emanuel Šíp, dopravní expert.

Situaci by měl podle Vyky co nejdříve řešit nový ministr dopravy.

Doporučované