Článek
Rozkopané dálnice, ale stále se zlepšující servis ve vlacích a atraktivnější ceny díky konkurenci. To jsou hlavní důvody, proč roste počet pasažérů na železnicích.
České dráhy hlásí, že od ledna do září přepravily o dva miliony více cestujících než za stejné období loni. RegioJet má meziroční nárůst cestujících okolo 25 procent a počítá s tím, že letos do konce roku chce přepravit celkem pět milionů lidí. A LEO Express hlásí 10procentní nárůst, přestože většinu času jezdil se čtyřmi soupravami, zatímco loni s pěti.
Rostoucí zájem o vlaky má i své stinné stránky. Na kolejích začíná být těsno.
„Zejména v těch špičkových dnech, jako je pátek odpoledne a pondělí ráno, spoje, které jsou místenkové, bývají vyprodané dopředu. Jízdenku je třeba opatřit si s denním předstihem. Na jiných trasách čekají lidé v uličkách, má to už i tento negativní dopad,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.
Ke svým limitům se blíží zejména nejvytíženější tratě. „Pokud budeme hovořit o přidávání dalších vlaků na vytížených tratích, tak je to s ohledem na stávající infrastrukturu problematické ve špičkových časech. To jsou většinou ranní a odpolední dopravní špičky,“ říká Kateřina Šubová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.
SŽDC počítá s tím, že do budoucna bude třeba řadu tratí kvůli kvalitnější přepravě zrekonstruovat. Problémy ale mohou mít i České dráhy, a to s nedostatkem vlaků.
„České dráhy jsou poměrně silně zadlužené, takže nemohou kupovat z vlastních peněz. Je otázkou, kolik získají z evropských fondů. A soukromí dopravci jsou z trhu spíše zahánění, proto jsou velmi obezřetní, pokud jde o nákup nových vozidel,“ říká Emanuel Šíp, dopravní expert.
Situaci by měl podle Vyky co nejdříve řešit nový ministr dopravy.