Hlavní obsah

Na Karlově náměstí přibudou přechody u křižovatky s Resslovou

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Na pražském Karlově náměstí po letech diskusí ohledně jeho podoby vzniknou tři přechody u křižovatky s Resslovou ulicí.

Článek

Pražská Technická správa komunikací (TSK) s pracemi na křižovatce začala o víkendu, zástupci města dnes změny představili novinářům. Díky přechodům nebudou muset chodci jako dosud používat podchod nebo frekventované silnice přebíhat, což se dosud hojně dělo. Po skončení úprav budou navazovat práce na komunikacích v dalších částech náměstí a následně rekonstrukce parku v jeho středu.

Součástí nynějších prací za asi 21 milionů korun je kromě vybudování přechodů oprava chodníků a silnic křižovatky. V minulém roce tam město opravilo tramvajovou trať. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) jde o nejvytíženější tramvajovou křižovatku na světě. „Projíždí zde okolo 173 tramvají ve špičkové hodině, a zároveň je to jeden z hlavních silničních tahů na magistrálu. Takže opravdu je stav komunikace velice zásadní,“ řekl.

První z přechodů opatřených semaforem bude přes Resslovu ulici mezi Charles Square Center a ČVUT. Druhý povede východozápadně k tramvajové zastávce a poslední propojí severní a jižní stranu parku na úrovni tramvajové zastávky v Ječné ulici.

Pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) prosazuje umístění přechodů od roku 2013, podle jeho ředitele Ondřeje Boháče však snahy dlouho komplikoval odpor dopravní policie. „S velkou nadsázkou řečeno je dopravní policie přesvědčena o tom, že řidiči tramvají jsou krvelační a netouží po ničem jiném než srážet co nejvíce lidí,“ řekl. Dodal, že i když křižovatky bez zábradlí a s volným pohybem chodců existují, v Praze například na Andělu, tak najít shodu s policisty trvalo delší dobu. Dodal, že na místě se uskutečnila řada simulací, podle kterých nebudou mít úpravy vliv na plynulost průjezdu aut a tramvají.

Námitku, že chodci ve vozovce zhorší bezpečnost, Scheinherr odmítl. „Naopak k nebezpečným situacím dochází dneska. Když se tady budete deset minut koukat na křižovatku, tak určitě uvidíte pár chodců, kteří přelézají přes zábradlí a přeskakují nebezpečně v místech, kde není přechod. Lepší je dobudovat přechody tam, kde chybí,“ řekl.

Práce na křižovatce budou trvat do konce prázdnin. V příštím roce budou navazovat úpravy silnic a chodníků po obvodu náměstí, což podle ředitele TSK Jozefa Sinčáka vyjde na 65 milionů korun. Poté přijde na řadu jižní strana náměstí, která je dopravně komplikovanější. Místostarosta Prahy 2 Jan Korseska (ODS) k tomu řekl, že městská část v oblasti u Všeobecné fakultní nemocnice jedná s magistrátem o možnosti stavby podzemních garáží.

Všechny úpravy komunikací, které bude zajišťovat TSK, jsou odděleny od úprav parku v centru náměstí, kterou připravuje magistrát. Město vybralo prostřednictvím tzv. soutěžního dialogu architektonická studia, která podle Boháče odevzdala hotovou dokumentaci pro územní řízení. Město předpokládá, že začít s úpravami by se mohlo v roce 2023. Práce mají podle dřívějších odhadů vyjít na 230 milionů korun.

Karlovo náměstí, dříve Dobytčí trh, je s rozlohou 80.550 metrů čtverečních největším náměstím v Česku a jedním z největších v Evropě. Na délku měří 510 metrů a na šířku 130 metrů. Ve středu náměstí stála od roku 1300 kruhová kaple Božího těla, ve které byly vystavovány říšské korunovační klenoty. Zbořena byla roku 1791.

Související témata:

Doporučované