Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Lidem, kteří se po ukončení činnosti Bohemie Energy dostali do takzvaného režimu dodavatele poslední instance, začaly přicházet nově vypočítané měsíční zálohy na energie. Často musí rázem posílat násobně vyšší sumy. Popisují, že po prvotním infarktovém šoku z nově vypočítaných záloh, přestávají topit nebo musí dva měsíce před Vánoci sáhnout na své úspory.
Nejvíce přitom situaci zazlívají státu, kterému vyčítají, že nedokázal dostatečně regulovat obchodní aktivity tak velkého hráče na trhu, jakým byla společnost Bohemia Energy s více než 900 tisíci odběrnými místy. Zároveň jim připadá, že se stát o jejich situaci nezajímá ani teď, kdy jsou postavení před povinnost platit obří sumy.
„Připadá mi sprosté, že firma si stanoví zálohy a já jejich výši nemohu ovlivnit. Jakým právem? Co dělá Energetický regulační úřad?“ napsala redakci jedna z dotčených seniorek.
Seznam Zprávy vyzpovídaly několik lidí, kteří se s nenadálou situací vypořádávají a musí minimálně jednou, ale často i vícekrát zaplatit navýšené zálohy, než přejdou k novému dodavateli.
Například mechanik Ladislav Šimůnek z Libereckého kraje platil původně na zálohách nižší tisíce korun, nově má v režimu poslední instance platit za elektřinu a plyn v součtu 26 tisíc korun měsíčně. Navíc první platbu má poslat do konce října a druhá je splatná do poloviny listopadu. Tedy rázem má v rozmezí zhruba dvou týdnů zaplatit přes 50 tisíc korun.
„Situace je zoufalá a kdybych se nesnažil našetřit na auto, neměl bych ani na jídlo,“ líčí muž a dodává, že ani tak nevyjde bez výpomoci důchodců, s kterými v domě žije. „Vím, že mě budou živit a vím, že bych se raději hanbou propadl do země,“ vykresluje Ladislav Šimůnek. Dodává, že je mu jasné, že mnoho lidí čekají smutné Vánoce.
„Spousta lidí, jako já, co nikdy nedlužili, najednou nebudou mít čím platit a vlétnou do exekucí,“ zoufá si Ladislav.
Přestávají topit, uklidňují vystrašené seniory
„V podstatě jsem v obyváku, v koupelně a v ložnici. Zbytek jsem prudce seřezal, protože tohle jim platit nemíním. To nejde,“ vypráví Bohdan Lasák, důchodce z Jeseníků, jak reagoval na nově zaslané zálohy.
Spousta lidí, jako já, co nikdy nedlužili, najednou nebudou mít čím platit a vlétnou do exekucí.
Byl zvyklý platit za plyn 3 300 korun, nově mu dodavatel poslední instance vypočítal zálohy na 21 490 korun.
„Samozřejmě, úplně logicky omezím i další výdaje,“ dodává Lasák. Na zálohy použije svoje úspory podobně jako Ladislav Šimůnek.
Ovšem na rozdíl od něj se jinak staví k otázce, co dál. Zatímco mechanik z Libereckého kraje chce co nejrychleji najít nového dodavatele a odejít tedy z režimu poslední instance, Bohdan Lasák, volí cestu chvíli vyčkat a raději několikrát zaplatit vysokou sumu.
Poslali vám dodavatelé poslední instance nové vyúčtování a stouply vám výrazně měsíční zálohy?
Napište nám vaši konkrétní zkušenost na petr.svihel@sz.cz a sofie.kryzova@sz.cz.
„V půlce ledna budu hledat dodavatele podle toho, jak se bude cena vyvíjet,“ říká senior z Jeseníků. Zatím totiž dostal nabídku, kdy by se zavázal platit měsíčně za plyn 8 200 korun. „Je to celkem pecka vzhledem k mému důchodu přes devět tisíc korun,“ komentuje ironicky situaci.
Většina lidí se ovšem snaží co nejrychleji získat novou zákaznickou smlouvu a zálohy v režimu poslední instance platit co nejméněkrát. Rozčiluje je a považují za neférové jednání, že podle nich dodavatelé poslední instance jednání o klientské smlouvě protahují. Podle nich je to cílené, aby déle platili nevýhodné tarify.
„Když si chcete sjednat osobní schůzku on-line, první termíny jsou v prosinci,“ zlobí se jedna z klientek, která svůj příběh poslala redakci.
„Hned 16. října jsme uzavřeli novou smlouvu na odběr elektřiny i plynu. Avšak dodnes nás nový dodavatel neinformoval, ke kterému datu nám energie začne dodávat. Mezitím nám dodavatel poslední instance poslal předpis záloh na plyn, a to ve výši 28 500 korun splatné k 31. říjnu a na další měsíce ve stejné výši,“ popisuje situaci další bývala klientka Bohemia Energy, která doplňuje, že původně platila měsíčně za plyn na zálohách 4 300 korun.
Dokumenty do rukou a jít čekat na pobočku
Řada lidí se proto vydala přímo do zákaznických center dodavatelů energií. Například během úterý v pražském obchodním centru na Chodově u dodavatele energií Innogy byla nervozita hned patrná. Před pobočkou jsou přidané dodatečné židličky, na kterých sedí lidé, co se nevejdou dovnitř.
V rukách mají štos dokumentů a mezi nimi chodí jeden ze zaměstnanců pobočky a zběžně s nimi probírá jejich situaci.
„Ještě jsem zálohy nedostal, ale už jsem to raději přišel řešit. Linky jsou přetížené,“ popisuje nakrátko vystříhaný silnější muž, který se představil jako Luboš.
Starší dáma v čelence popisuje, že zatím dostala jen dopis od dodavatele poslední instance, že prý brzy pošle nově vypočítané zálohy a tuší, že budou pravděpodobně vysoké. „A nevíme, co máme dělat. Tak jsem raději přišla sem,“ vysvětluje.
Podobně se i paní Kateřina rozhodla na pobočce přihlásit obě „babičky“ – svoji i manželovu matku – k novém dodavateli. Zálohy v režimu poslední instance ještě neobdržely, ale jsou z celé situace vyděšené a neví si s ní rady. „Obě měly strach, že je fyzicky vypnou od tepla. Vyšilovaly a my jsme je museli uklidňovat,“ popisuje paní Kateřina.
Dodává, že i její domácnost původně odebírala od Bohemia Energy a také už raději podepsala smlouvu u jiného dodavatele, přesto teď pro jistotu přešli do úsporného režimu. „Vypnuli jsme topení a jedeme na krb,“ říká.
Na pobočku ovšem dorazil i starší muž v obleku a klobouku, pro kterého je Innogy právě dodavatelem poslední instance. Jméno nechce prozrazovat, ale v obrysech svůj příběh nastíní. „Dostal jsem splátky deset tisíc. Zaplatil bych za těch několik měsíců tolik peněz, co jsem nezaplatil dřív ani za rok. V dopise píšou, že je důležité to co nejdřív řešit. Tak jsem přijel to řešit,“ říká klidným hlasem, kterým ovšem viditelně maskuje své rozrušení.