Článek
Brity letos čekají, podobně jako zbytek Evropy, přinejmenším trochu jiné Vánoce, než na jaké jsou zvyklí. Ve většině země se budou muset obejít bez návštěvy oblíbených hospod a restaurací. Omezit musí i počet svátečních návštěvníků. V zemi platí regionálně odstupňovaná opatření, podle nichž se jednotlivé oblasti řadí do stupně jedna až tři. V červených zónách, kde platí nejpřísnější omezení, jsou restaurace i bary uzavřené. Ve stupni dvě jsou sice otevřené, ale alkohol servírují jen k „vydatnému“ jídlu.
V reakci na vládní opatření spustilo Britské sdružení piva a hospod (BBPA) spolu s dalšími organizacemi, které se pohybují v pohostinství, online kampaň #PubsMatter, v jejímž rámci připomínají, jak důležitou roli hrají jednotlivé podniky napříč komunitami v celém Spojeném království. Soustředí se převážně na hospody, výčepy, kluby, bary a další podniky v pohostinství, které koronavirová opatření neúměrně zasáhla.
Každý, kdo se chce zapojit, má na Twitteru, Facebooku či Instagramu napsat drobný příběh o svém oblíbeném podniku, ve kterém zdůrazní, proč je pro něj důležitý. Organizace také vyzývají, ať lidé píší přímo britským poslancům.
„Ještě nikdy nebylo důležitější vyslat politikům jasnou zprávu,“ uvedl v tiskové zprávě mluvčí kampaně. „Současné podmínky poškozují nejen podniky, ale i jejich návštěvníky. Navzdory tomu, že se řada z nich za nemalé peníze pojistila, stovky z nich nemohou podle současných opatření otevřít. Hospody potřebují od vlády férové jednání a finanční podporu, aby vydržely i přes svátky.“
Vánoce jsou pro mnoho restauratérů a hospodských nejrušnějším obdobím v roce, letos se ale někteří z nich obávají o přežití.
Pubs matter to me because they are important community hubs and key local businesses. Shout out to 2 great examples in Llangennech. The Bridge and Tafarn y Morlais. We need to support our pubs so they are there for us after these hard times #PubsMatter @PlaidLlanelli pic.twitter.com/HLCd67qLig
— Helen Mary Jones (@HelenMaryCymru) December 13, 2020
Kromě získání podpory či znovuotevření podniků je cílem kampaně rozproudit debatu o tom, jak nezastupitelnou roli hrají hospody ve společnosti. Mimo oficiálních organizací za ní stojí i majitelé hospod, výčepů a barů či lidé, kteří pro ně vaří pivo. Argumentují tím, že hospody pečují o štamgasty, podílejí se na místních akcích, získávají peníze pro charitativní organizace a pomáhají v boji s osamělostí či nedostatkem sociálních kontaktů.
Studie provedená Oxfordskou univerzitou zjistila, že lidé, kteří pravidelně navštěvují místní hospodu či výčep, se cítí více společensky angažovaní, jsou spokojenější a mají tendenci víc věřit ostatním členům jejich komunity. Lidé, kteří nemají podnik, jež by navštěvovali pravidelně, svým sousedům spíše nedůvěřují a necítí se tolik součástí své komunity.
Kampaň vyzdvihuje i ekonomický přínos hospod a barů. Ve Velké Británii zaměstnávají nejméně 900 000 lidí, přičemž 40 % je mladších 25 let.
Svých milovaných hospod se na sociálních sítích zastaly už tisíce Britů. Kampaň běží do 16. prosince.