Článek
Ceny za dovolené budou v dohlednu jako na houpačce. Teď jsme na začátku éry zdražování. Až se lidé do hotelů a letadel vrátí, odstartuje mezi poskytovateli cenová válka, shodly se špičky cestovního ruchu v pořadu Byznys Club.
Zatím se podle Radima Jančury, šéfa dopravce RegioJet a prodejce letenek Student Agency, zhruba každý desátý stále cestovat bojí. Aby se cestovní ruch po covidu zahojil, vzniká tlak na zvýšení cen. „Až se ti lidé, co měli strach, vrátí, začne cenová válka mezi poskytovateli. Půjde to zas o trošičku níž,“ předpovídá majitel žlutých vlaků a autobusů ve videu nahoře v článku.
Podle majitele horských hotelů v horách na Slovensku, v Česku i v Rakousku Igora Rattaje se hotely reakce zákazníků v nejisté době bojí. A tak zvedají ceny zatím jen opatrně. Už v zimě ale má být podle něj všechno jinak.
„Ceny už pomalu jdou nahoru. Každý se bojí ceny zvedat, ale ke zvednutí dojde. Bude muset. Strach zdražovat opadne na zimu,“ míní šéf Tatry Mountain Resortsze skupiny J&T.
Majitelům lyžařských areálů i horských chat a penzionů otrne a patrně ceny „napálí“, aby kompenzovali covidové ztráty. Záleží samozřejmě na vývoji pandemie, dodává velkohoteliér Igor Rattaj.
I podle něj však ceny srazí konkurenční boj. „Pokud třetí vlna proběhne do zimy a nebude v zimě lockdown, tak se všichni otřesou a k nějakému zvýšení cen dojde. Budou si chtít nahradit ztráty. Pak nastane cenová válka.“
Cestovky zatím zdražují jen kosmeticky, aerolinky v klinči
Cestovní kanceláře už katalogy na novou sezonu poslaly do světa. Ani zájezdům se zdražení nevyhnulo, podle ředitele CK Blue Style Ondřeje Rušikvase je to však spíš kosmetické.
„Jde o jednotky procent. Ceny jsou relativně stabilní. Záleží na destinaci a poptávce,“ řekl Byznys Clubu. Rozdíl podle něj turisté pocítí spíš v evropských než mimoevropských destinacích.
Už před létem avizovali zdražení prodejci letenek. Podle Radima Jančury se však aerolinky zatím drží navzájem v šachu. Nikdo nechce zdražit jako první.
„Letecké společnosti na tom byly hodně špatně, ale drží se v klinči. Silné společnosti jako Ryanair vnímají jakoukoli krizi jako šanci růst. Čím budou agresivnější, tím víc se ostatní budou upozaďovat.“ I ceny letenek se pak rozhoupou.
Jak se změnily trendy v cestování? O tom jsme mluvili v pořadu Byznys Club, podívejte se na celý díl.