Článek
Krátce před sobotní pátou hodinou odpoledne se nedaleko Prackovic na Ústecku stala věc, o které se mluvilo víc než třicet let. První auta totiž vyjela na kompletně dokončenou dálnici D8, která spojuje Prahu s německou hranicí.
Ale nejde jenom o těch 92 kilometrů. Řidiči už mohou jet z Prahy do Drážďan a pak třeba do Berlína bez toho, aby museli z dálnice sjíždět.
Na otevření posledního úseku, dvanáct kilometrů dlouhého, se přijely podívat stovky lidí, a tak se z dálnice dopoledne před slavnostním otevřením stalo velké parkoviště. Každý musel ujít kus cesty, než se dostal do tunelu s připraveným pódiem a velkoplošnou obrazovkou, kde bylo také přichystáno občerstvení.
Ceremoniál odpovídal tomu, že se otevírá významná stavba.
Přijel prezident Miloš Zeman, vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš. Téměř všichni řečníci opakovali, že nově otevřený úsek ulehčí život lidem v obcích, přes něž dlouhá léta vedla hustá tranzitní doprava směrem k Německu. Většina politiků včetně prezidenta také zmínila, že dálnice D8 se stavěla více než 30 let a že stavba trvala příliš dlouho.
Prezident přitom kritizoval zelené aktivisty. „To jsou lidé, kteří podávali jednu žalobu za druhou, když to prohráli, tak se odvolávali a kvůli těmto soudním komplikacím tito bojovníci za čistotu ovzduší strpěli, že kamiony na serpentinách přes středohoří čoudí desetkrát víc, než by čoudily na dálnici," řekl.
Čtěte také: Babiš, Sobotka a Ťok se hecovali i nad slavnostní páskou
Mezi normálními hosty byli většinou lidé z Ústeckého kraje, přes který D8 velkou částí vede. Otevření posledního úseku dálnice je pro ně dobrá zpráva.
„Také jsem říkala, že se to stavělo dlouho, ale když vidím, co všechno kolem toho udělali a ty problémy kolem toho, tak se nedivím," řekl Seznamu jedna z návštěvnic, která sebou vzala vnučky.
I když už od sobotního podvečera jezdí po nové vozovce auta, minimálně v prvních týdnech budou na šestině nového úseku omezena. Dvanáct hodin před otevřením dálnice se totiž Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo svést na dvoukilometrovém úseku dopravu jen do dvou pruhů.
Stavbě se tak vrátilo to, že vede v těchto místech krajinou s nestabilním terénem, kvůli němuž se stavba v posledních letech také prodlužovala a prodražovala.
Video: Geologové diskutují o potížích nové dálnice