Článek
Minulý pátek společnost Tesla vypustila novou aktualizaci softwaru pro vybranou část svých vozidel ve Spojených státech. Velmi očekávané vylepšení dostala i služba Autopilot, která umí ovládat automobil nezávisle na řidiči. Nová verze obsahuje i vlastnost zastavení na semaforech či dopravní značce stop.
K překvapení některých řidičů auto nezastavilo pouze na červené, ale začalo zpomalovat, i když senzory zaznamenaly zelenou.
Tesla o novém softwaru mluví jako o beta verzi neboli o nedokončené verzi, jež je stále v procesu testování. Automobilka Elona Muska počítá s tím, že se umělá inteligence bude rychle zlepšovat s tím, jak se bude pohybovat na silnicích, kdy bude sbírat důležitá data. Minimálně takové upozornění dostali řidiči, když systém poprvé spustili.
„Tato nová funkce bude zpočátku konzervativnější, bude často zpomalovat a nebude se pokoušet projíždět samostatně křižovatky,“ stojí v upozornění na obrazovkách řidičů poté, co aktualizaci nainstalují.
Na zelenou zpomalit
Vlastníci elektromobilů se chopili svých chytrých telefonů a začali zpomalování automobilů na zelenou hojně natáčet na sociální média. Americká CNN informovala i o případu, kdy Tesla zpomalila na deset kilometrů v hodině, i když jí svítila zelená.
Nechtěné zpomalování ale není jediným problémem. Tesla se více obává, že Autopilot nezastaví automobil, když má. „Tato funkce nemusí vozidlo zastavit na každé značce či světelném značení,“ varuje automobilka. Řidiči proto musí zůstat stále bdělí a být připraveni zasáhnout do řízení.
Missy Cummingsová je profesorkou na Dukeově univerzitě, kde se věnuje studiu autonomních systémů, podobných tomu, který je zabudován do vozidel Tesly. Varuje před dopravními nehodami především, když Tesla začne zpomalovat, kdy nemá, a ostatní účastníci provozu to nečekají.
„U tohoto softwaru nevidím žádnou výhodu,“ řekla Cummingsová pro CNN. Pokračovala otázkou pro regulátory autonomních systémů, zda by nedokončené softwarové služby měly být uvolňovány pro širokou veřejnost. Právě Tesla je známá vypouštěním prototypů, které by potřebovaly ještě chvíli v rukou softwarových inženýrů. Sám Elon Musk v roce 2016 zdůrazňoval, že služba Autopilot je pouze v beta verzi.
„Vydají software, o kterém vědí, že je špatný. Řeknou vám, že je špatný, a přesto jim stále zaplatíte extra částku. Já bych chtěla peníze zpět,“ nabádá Cummingsová. Za službu Autopilot si totiž musí zájemce připlatit v rámci modelu, který nese označení „full self-driving“.
Stačí jednou z deseti tisíc
Nová funkce je jen jednou z mnoha, které Elon Musk plánuje vydat, aby se Tesla mohla pyšnit zcela autonomním řízením bez dohledu lidského řidiče. Cesta k tomuto cíli ale bude ještě dlouhá. Musk se však řídí pravidlem, že slibem nezarmoutíš, a tak již minulý rok sliboval na letošek robotaxi, což se mu nejspíše nepodaří. Jeho odhad o milionu Teslách na silnicích se také nejspíše nesplní kvůli celosvětové pandemii.
Národní rada pro bezpečnost dopravy Spojených států kritizuje přístup Tesly k vydávání nových aktualizací přímo do provozu, což je diametrálně odlišný postup od běžných automobilek, které své autonomní řízení testují ve virtuálním či bezpečném prostředí. Avšak nejspíše díky zkušenostem z živého provozu je Autopilot od Tesly o krok napřed před konkurencí.
Paul Godsmark, šéf kanadského centra pro automatická vozidla (CAVCOE), se také obává přílišné jistoty řidičů, kteří přestanou dávat pozor. „Myslím, že to je recept na katastrofu. Pokud auto na semaforech zastaví v 9 999 případů, ale zabije vás při pokusu číslo 10 000, jste si jisti, že udržíte plnou koncentraci po celou dobu jízdy?“ říká Godsmark pro CNN.