Hlavní obsah

Dnes objednám brzdy a přijdou za dva roky, říká český výrobce elektromotorek

Firma Kuberg se snaží vyrábět si sama co nejvíc komponentů. Koronavirová krize a nedostatek dílů ji donutily být ještě samostatnější.

Některé firmy krize potápí, jiné nestíhají. Český výrobce elektromotorek Kuberg loni vyrostl o třetinu a letos nabral ještě vyšší tempo a děsí se momentu, kdy mu dojdou díly. Na brzdy se totiž místo tří měsíců čeká dva roky.

Článek

Zatímco automobilkám v covidové krizi tržby padají, český výrobce terénních elektromotorek Kuberg může být považován za vítěze pandemie. Loni firma prodala 868 elektromotorek – o 240 více než v roce 2019 - a tržby jí vyskočily o 40 procent – na 46,7 milionu korun.

Letošní čísla jsou ještě lepší. Jen za první tři měsíce už má firma prodaných 400 elektromotocyklů a tržby 25 milionů. Už teď má přitom objednávky celkem na 1200 motorek. Lidé v pandemii totiž volí elektromotorku jako způsob dopravy do práce, ale i jako způsob trávení volného času.

Česká Tesla ve světě motorek

Elektromotorky z Česka míří hlavně do zahraničí. Ve svém oboru patří ke světové špičce. Jezdí na nich například i americký rapper a producent Kanye West – k Vánocům mu ji objednala jeho budoucí exmanželka Kim Kardashian. Oblíbila si je ale i sportovní a byznysová esa. Z Česka i ciziny.

Kanye West na elektromotorce Kuberg.

„Poptávka výrazně narostla, ale výroba je složitější. Teď jsme vyexpedovali 400 motocyklů, dalších 100 máme hotových, ale tam čekáme na baterie. U baterií se ale jedná o krátkodobý problém, na rozdíl od jiných materiálů,“ říká majitel firmy Michal Kubánek.

Naráží tak na situaci, která teď trápí všechny výrobce – dlouhé dodací lhůty a vysokou cenu materiálů.

„Některé dodací doby jsou až extrémní. Když jsme před rokem objednávali hydraulické brzy, bylo to tři měsíce. Teď je čekací lhůta dva roky,“ říká Kubánek s tím, že další kapitolou je cena.

Byznys se mění. Slabí nepřežijí

„Zvyšují se i náklady na dopravu a podobně. Byznys se hodně mění ve prospěch finančně silných výrobců. Kdo bude slabý, nebude si to moct dovolit,“ říká Kubánek.

Jeho firma zatím nedostatek nepociťuje. „Hodně věcí jsme začali vyrábět sami a hodně věcí jsme včas objednali. Vždy jsme byli zásobeni ve velkém, abychom dosáhli na velkoobjemové slevy. Je ale otázka, jak dlouho nám to vystačí. Za první tři měsíce letošního roku jsme vyexpedovali tolik věcí, co loni za půl roku. Pokud budeme pokračovat v tomto tempu, i nám materiály dojdou,“ říká Kubánek s tím, že firma se snaží být na dodavatelích pokud možno co nejméně nezávislá a většinu součástek si vyrábí sama.

„To plánujeme do budoucna ještě posílit. Teď poptáváme stroje, které by nám umožnily být ještě samostatnější,“ dodává Kubánek.

Díly chybí všem

Díly nebo materiál totiž dnes chybí prakticky všem výrobcům - napříč sektory. Firma Linet, která vyrábí zdravotnická lůžka, upozorňuje, že výrazně zdražil hliník a železo vyskočilo dokonce o 70 procent. Kvůli nedostatku čipů navíc nemůže na trh uvést svůj nejnovější výrobek.

Výrobci masných výrobků upozorňují, že zdražil i papír a plast, a například královédvorská Juta se potýká s nedostatkem netkaných textilií pro výrobu.

S omezenými dodávkami bojuje i výrobce „Motúčka“ Isolit-Bravo. Situaci se snaží vyřešit tím, že do firmy svého dodavatele, kterému teď kvůli covidu chybí lidé, „zapůjčil“ několik svých pracovníků.

Doporučované