Hlavní obsah

Mzdy se mění pod rukama. Skladníkům jsme přidali balík, říká miliardář

Zakladatel ShipMonk Jan Bednář popisuje pro SZ Byznys plány s firmou pro Česko. 2. část rozhovoru s Janem Bednářem.Video: Seznam Zprávy

Mzdy v e-commerce výrazně rostou. Až dvojnásobně, řekl pro SZ Byznys zakladatel firmy ShipMonk Jan Bednář, který se probojoval do žebříčku českých miliardářů a v současnosti je na 32. příčce.

Článek

Letošní rok je podle Jana Bednáře pro e-commerce náročný. „Letos je pro firmy těžší růst. Doprava zdražila, cena kontejneru z tří tisíc dolarů na pětadvacet tisíc. Lodě stojí v Los Angeles a nikdo je nestíhá vykládat,“ popisuje realitu zakladatel úspěšné firmy působící na Floridě ShipMonk.

Mzdy se nám mění pod rukama.
Jan Bednář, zakladatel ShipMonk.

ShipMonk

  • Vznikl jako český logistický start-up.
  • Má dva tisíce zaměstnanců.
  • Hodnota firmy: 800 mil. USD (neoficiálně podle zakladatele Jana Bednáře až 1,6 mld. USD).
  • Obrat 2020: 155 mil. USD, oproti 2019 to byl 100% růst.
  • Dvakrát za sebou v prestižním žebříčku Inc. 5000, který hodnotí nejrychleji rostoucí soukromé firmy v USA.
  • Janu Bednářovi se podařilo dostat se jako druhému Čechovi do dalšího prestižního žebříčku: 30 pod 30 amerického časopisu Forbes. Poukazuje na mladé lidi, kteří vynikají ve svém oboru.
Kdyby to bylo jednoduché, tak to dělá každý.
Jan Bednář, zakladatel ShipMonk.

Největší výzvou je pro něj nedostatek, ale především zdražení pracovní síly. „Mzdy se nám mění pod rukama. Jen pro přirovnání, mzdy našich pracovníků ve skladech za posledních šestnáct měsíců se zvedly zhruba o čtyřicet procent v Americe. Což je dost náročné, protože nemůžeme jen tak jít a zvednout o čtyřicet procent zároveň ceny našim zákazníkům,“ říká Jan Bednář, který podle žebříčku Forbesu poskočil před pár týdny mezi miliardáři na 32. pozici. „Ale zase kdyby to bylo jednoduché, tak to dělá každý,“ směje se.

Hodně si proto slibuje od mexické firmy, kterou nedávno koupili, jak oznámil před časem pro SZ Byznys. „Samozřejmě, ta pracovní síla v Mexiku je mnohem levnější než v Americe, ale zase to, co ušetříte na platech v Mexiku, zaplatíte na dopravě mezi Mexikem a Spojenými státy. Takže nemyslím si, že by nás to úplně spasilo,“ říká muž, který hrál jako junior hokej a poté, když s ním přestal, odešel do Ameriky a už tam zůstal.

V Česku chce být častěji

Do Prahy létá tak dvakrát třikrát ročně, ale chce tady být častěji. „Teď, když jsem tady koupil byt, chtěl bych tady trávit tak měsíc dva v roce, ale v tuhle chvíli se to bohužel vždy povede tak na týden dva a musím zase zpátky,“ vysvětluje Jan Bednář.

V tuzemsku má s pobočkou jeho floridské firmy se sídlem v pražském Karlíně velké plány. Takové, které prý ocení hlavně e-shopy - jeho zákazníci.

„Doteď jsme se zaměřovali hlavně na vývoj skladových aplikací. Od příštího roku chceme dělat na dalším vývoji prémiových aplikací pro naše zákazníky, jako třeba jak předvídat skladové zásoby, ale i prodeje, popřípadě jak to pak ve skladě optimalizovat,“ popisuje plány na příští rok v Česku muž, který nedávno pro Byznys Seznam Zpráv uvedl, že zdvojnásobil hodnotu firmy koupí dvou konkurentů. V Mexiku a USA, čímž podle jeho slov zřejmě zdvojnásobil hodnotu firmy - podle odhadu na 1,6 miliardy dolarů.

„V Evropě koupíme další firmy“

Kromě toho chce kupovat další konkurenty po Evropě. Příští rok tak tři čtyři firmy. Podle toho, jak zvládnou poslední velké akvizice, které jsou teď prioritou a budou stát hodně práce a sil. Koupí mexické a americké firmy totiž vznikají ShipMonku sklady po celém světě.

Druhou část rozhovoru s Janem Bednářem si můžete pustit v úvodním videu.

Doporučované