Článek
Muzejníci nyní obyvatele vyzývají, aby rodinná alba provětrali a pomohli zmapovat tvorbu a osud fotografa.
Stroj byl vyroben kolem roku 1960 v tehdejší Německé demokratické republice (NDR). Ve svém ateliéru ho ovládal Eduard Majer, který by se letos dožil sta let. „Eda byl v Ústí legendou. Fotil mě, když jsem šel na vojnu, i moji svatbu. Když jsem po jeho smrti získal tento foťák, zkusil jsem si také udělat pár snímků, ale spíš jsem ho používal jako stylovou rekvizitu ve svém ateliéru,“ uvedl známý ústecký fotograf Petr Berounský, který aparát po více než dvaceti letech přenechal muzeu.
Samotný přístroj zvaný Globica nezaujal historiky tolik jako osoba jeho původního majitele. „Dnes si každý dělá fotky sám, před několika desítkami let se však pro památku v podobě snímku chodilo pouze do ateliéru. Vznikaly fotografie u zvláštních příležitostí jako svatby, maturity, výročí. Takové právě dělal Majer,“ řekl dnes ČTK muzejník Martin Krsek.
Současná doba spojená s pobytem lidí hlavně doma byla impulsem pro výzvu obyvatelům města, aby pátrali ve svých albech po snímcích z Majerova ateliéru. „Poznají je snadno, na zadní straně je razítko s adresou ateliéru Vaničkova 13,“ uvedl Krsek.
Zaslané snímky se vzpomínkou na okolnosti focení bude muzeum publikovat na internetu a připraví tak pro veřejnost netradiční on-line výstavu v době, kdy je kvůli pandemii koronaviru a s ní spojeným vládním opatřením nuceně uzavřené.