Článek
Muzeum na výstavě prezentuje dobové komerční hity, prototypy i experimenty. S nimi přicházeli designéři zvučných i méně známých jmen, jejichž úkolem bylo každoročně přinášet nové vzory užitkového skla pro každodenní použití v domácnostech či restauracích. Celkem návštěvníci mohou vidět kolem 300 výrobků, řekl dnes ČTK hlavní kurátor projektu Petr Nový.
Výstava nazvaná Hledání rovnováhy potrvá do dubna 2022 a pro větší přehlednost jsou exponáty rozdělené do čtyř časových celků. „Abychom mohli ukázat, co je pro které období typické a co naopak výjimečné. Neopominuli jsme ani období první republiky, které je pro pochopení geneze tohoto oboru velmi důležité,“ řekl kurátor.
Každou dobu symbolizuje nějaký exponát ve speciální vitríně. Pro období do roku 1948 podle Nového jako typickou i výjimečnou vybrali vázu z kolekce Barolac od Rudolfa Schröttera, který působil v Rudolfově huti v Dubí u Teplic. „Nejenže to byl velmi důležitý vzor typologicky pro první republiku, ale zároveň je ze sklárny, která později, po celé období socialismu, patřila mezi hlavní výrobce lisovaného skla,“ uvedl Nový.
Ač byl Schrötter Němec, byl podle kurátora první skutečný designér lisovaného skla u nás. „S nadsázkou se dá říci, že je to německý otec moderního československého lisovaného skla. Dlouhodobě tady pracoval od roku 1912 až do 50. let a v podstatě zaučoval i první poválečné designéry,“ řekl Nový. Jeden z posledních Schrötterových návrhů z roku 1955 je symbolem let 1948 až 1960. „Vybrali jsme osm váziček, které se liší velikostí a barvou. A tam ukazujeme to, že se lisované sklo nevyrábělo jen z křišťálu, ale v různých barvách. A ten bezejmenný soubor z roku byl komerčně velmi úspěšný,“ uvedl kurátor.
Za reprezentanta let 1960 až 1975 podle něj vybrali soubor Praha z roku 1971 od Adolfa Matury, který vyráběl Sklo Union Teplice ve sklárně v Rosicích u Brna. „To je jeden z nejslavnějších souborů českého lisovaného skla i v rámci našich domácností a zároveň byl i exportně velmi úspěšný,“ řekl Nový. Období 1975 až 1989 představuje soubor Lyra od Jiřího Řepáska ze sklárny v Poděbradech. „Soubor je velmi specifický za prvé v tom, že je z olovnatého lisovaného skla,“ uvedl Nový. Druhým specifikem je podle něj to, že doplňky tohoto oblíbeného souboru vznikaly postupně od roku 1984 do roku 1993.
Za minulého režimu byl v republice dominantním výrobcem dutého užitkového lisovaného skla teplický Sklo Union, pod nějž spadalo několik skláren po celé zemi. Drobné, ale komerčně velmi úspěšné skleněné zboží, zvané souhrnně krystalerie, dodávaly do celého světa Jablonecké sklárny v Desné, a to přes monopolní podnik zahraničního obchodu Skloexport. Projekt muzea představuje obě tyto výrobní oblasti československého lisovaného skla.