Článek
„Výpadek vstupného za dobu uzavření muzea půjde do milionů korun,“ řekl předseda správní Nadace Jana a Medy Mládkových Jiří Pospíšil. Požár vypukl 15. července v technické místnosti muzea. Kouř poškodil horní patra včetně depozitáře. Opravy potrvají několik měsíců.
Výstavu děl secesního malíře Alfonse Muchy a současného umělce Pasty Onera si dopoledne prohlíželo několik desítek lidí včetně zástupců médií. Výstava Elusive Fusion, tedy nepolapitelné spojení, reflektuje body, které umělce spojují. Je to například fascinace elegancí, přepychem či témata krásy a touhy po dokonalosti.
Muzeum láká na 25 nejznámějších Muchových plakátů, včetně děl spjatých s francouzskou divadelní hvězdou Sarah Bernhardtovou, a více než desítku děl Pasty Onera. Umělec vzešlý ze street artu si v nich hraje s odkazy na ikonické produkty, například parfémy či alkohol. Pro něj i Muchu je typická i fascinace ženskou tváří. Na to poukazuje například část femme fatale, další cílí na témata gest, smyslů či svádění ve vystavených pracích. K vidění je i Muchovo velkoformátové plátno Doba římská a příchod Slovanů, které vytvořil pro Světovou výstavu v Paříži v roce 1900.
Pospíšil řekl, že výstava, která začala v červnu, sice vypadá stejně jako před požárem, prostory prošla řada odborníků. Byly vyklizeny, dezinfikovány a vymalovány. Sanována byla i uzavřená část, kde podle Pospíšila probíhá stěhování děl z depozitáře. Kouř sice žádné umělecké dílo neponičil, asi dvě třetiny děl sbírky nadace však pokryl mazlavý popílek.
Restaurátorské práce, které zaberou zhruba půl roku, už běží. „Začali jsme tím nejjednodušším, očistou kovových a umělohmotných uměleckých děl, kde je možné povrch chemicky ošetřit. Teď přijde na řadu debata o tom, jak ošetřit jednotlivá plátna, a nejtěžší bude zásah do papíru a papírmašových objektů,“ popsal Pospíšil s tím, že u papíru je možnost chemických zásahů omezená.
Dříve uvedl, že škoda na zasažených dílech je dva až tři miliony korun, na budově pak přes deset milionů. Muzeum se potýká i s výpadkem vstupného, které tvoří důležitý zdroj jeho příjmů.
„Víkend před požárem byla návštěvnost každý den od 300 do 500 lidí. Při takové návštěvnosti je to vstupné 70 000 až 100 000 denně,“ poznamenal Pospíšil. Možnou ztrátu odhadl na 1,5 milionu korun. Podotkl, že po koronakrizi byl požár pro muzeum další velká rána.
Kdy by mohlo muzeum získat pomoc v milionech, kterou mu minulý týden přislíbil ministr kultury Lubomír Zaorálek, Pospíšil neví. Část škody pokryje pojistka, muzeum vyhlásilo i sbírku, jež by podle Pospíšila měla pomoci s plánovanou výstavou děl sochaře a malíře Vladimíra Janouška.
Objekt budoucího muzea získala Praha od státu v roce 1997 a sběratelka Meda Mládková si Sovovy mlýny pronajala od města na 99 let. Sbírka obsahuje přes 220 obrazů a kreseb Františka Kupky, 16 soch Otto Gutfreunda a přes 1000 děl českých a slovenských výtvarníků z let 1965 až 1985. Svou sbírku před smrtí v roce 2002 věnoval nadaci Mládkových významný český básník, výtvarník a sběratel umění Jiří Kolář.