Článek
„Lidé zkrátka nedávají pozor,” říká Ondřej Penc z oddělení prevence pražské policie. Proč číslo oproti loňským třem a předloňským dvěma obětem letos vzrostlo na osm, neví. Zmiňuje ale zrádnost sluchátek v uších a mobilů. Nejen mladí lidé si s nimi často krátí čas při čekání na spoj. „Smart zombies jsou pro nás teď největší problém,” doplňuje pro Seznam Zprávy Jiří Polomis z pražského BESIPu.
Nejhorší jsou smart zombies
„Lidé se pohybují na ulici tak, jak jsou naučení. Vnímají podprahově prostředí kolem sebe, takže když se vedle nich někdo rozejde, tak se rozejdou také, ale pak už nestačí zareagovat, když se ten vedle zastaví, oni jdou dál a pak může dojít ke srážce,” popisuje typický příklad.
Nepozornost je hlavní příčinou dopravních nehod obecně. I chodci by se tak v budoucnu mohli dočkat pokut. Problém je ale takové chování dokázat. BESIP, který má na Ministerstvu dopravy na starosti bezpečnost silničního provozu, o sankcích teď diskutuje.
Pořad Linka 112 bude řešit Rada pro rozhlasové a televizní vysílání
Kampaň ukáže reálné tragédie
„Emoce jsou důležité a je potřeba s nimi pracovat,” nastínil pro Seznam Zprávy Jiří Polomis. Začátkem příštího roku by se proto měla v ulicích Prahy objevit kampaň, která se lidí skutečně dotkne. „Nic jiného než šok nefunguje,” vysvětluje Ondřej Penc. Využít tak bude chtít i fotky záchranářů.
Třeba ve Francii šli v minulosti podobnou cestou. Vedle přechodů instalovali billboardy. Když člověk vstoupil třeba na červenou, ozval se zvuk nárazu a brzd. Hříšník se vyděsil a v ten moment jeho tvář zachytily fotoaparáty. Děsivou momentku pak viděl přímo před sebou právě na billboardu.
Nová tramvaj, menší šance na přežití
Vytáhnout člověka z pod tramvaje, to je úkol pro hasiče. Většinou to zvládnou jen za několik málo minut. „Staré tramvaje mají takovou radlici, která je uzpůsobená tak, aby člověka odhodila mimo trasu jízdy. U těch nových je ale hodně málo místa,” popisuje Marek Hořínek, který slouží na směně A na centrále pražských hasičů.
Hasiči potřebují tramvaj na místě zvednout. Využívají k tomu speciální nafukovací vaky s nosností až 40 tun. Nápravu dostanou do výšky zhruba 20 centimetrů.