Hlavní obsah

Mrtvých na silnici loni výrazně přibylo, nejvíce dětí. Nepozorný řidič je fenoménem doby, uvedla policie

Policie hodnotí nehodovost za loňský rok.Video: Seznam, Seznam Zprávy

aktualizováno •

Vedle Ministerstva dopravy vzniká iniciativa, která chce pomáhat koordinovat úsilí o co nejbezpečnější dopravu.

Článek

Na českých silnicích loni zemřelo 565 lidí, to je o 63 více než v roce 2017. Jde tak o nejhorší statistiku za poslední tři roky. „Každá pátá oběť nebyla připoutána,“ uvedl na tiskové konferenci šéf dopravní policie Tomáš Lerch s tím, že mezi mrtvými je také 19 dětí. I v tomto případě jde o překvapivě vysoký nárůst oproti předešlým rokům.

Významně se zvýšil i počet úsmrcených motorkářů. Zatímco v roce 2017 zemřelo na českých silnicích 62 motorkářů a jejich spolujezdců, loni to bylo 88.

Meziročně se zvýšil i počet těžce zraněných, o 126 na 2465. Lehce zraněno bylo 25 215 lidí, i v této kategorii zaznamenali policisté mírný nárůst oproti roku 2017. Celkový počet nehod podle Lercha stoupl, téměř o tisíc na 104 764.

„Zaznamenali jsme výrazné zhoršení těch nejzávažnějších následků,” řekl Lerch. Počet nehod i jejich následky ovlivnilo podle něho zejména chování účastníků silničního provozu, vliv mělo také teplé počasí v loňském roce. Nejčastější příčinou nehod byla nepozornost řidičů, uvedl Lerch. „Nepozorný řidič je tím největším fenoménem doby, který se podílí na dopravních nehodách,“ řekl.

Silnice bez nehod

Sen o tom, že jednou na silnicích přestanou umírat lidé. Na to odkazuje název nově vzniklé platformy Vize 0. Ta si klade za cíl zvyšovat bezpečnost na českých silnicích a zformovala se koncem loňského roku.

Dlouhodobý plán počítá, že by se každý rok měl počet fatálních nehod snižovat a v roce 2020 ustálit na 333 mrtvých.

Platforma je financovaná nadací pojišťovny Kooperativa a sdružuje většinu hlavních hráčů na poli dopravní bezpečnosti. Kromě České asociace pojišťoven je mezi partnery dopravní policie a drážní úřad. Dále Centrum dopravního výzkumu, Vysoké učení technické a další. „A máme tam i spolupráci s Ministerstvem dopravy. Chceme aby se na nejvyšší možné úrovni začala dělat opatření těch subjektů, kterých se to týká,“ vysvětluje Roman Budský, který zastává v platformě post předsedy expertní rady.

V Česku přitom kritizuje například právě neucelenost řízení bezpečnosti silničního provozu. „Chybí koordinace mezi jednotlivými resorty, ale i mezi centrálou, kraji a obcemi,“ řekl Seznamu Budský na otázku, proč roste počet mrtvých na silnicích.

Výsledky práce platformy by měly být vidět už v letošním roce. „Nejedná se o truc proti veřejnému sektoru, podobné pojetí je běžné v Rakousku, Německu nebo ve Francii a Švédsku,“ dodává Roman Budský, podle kterého bude nová skupina doplňovat aktivity Ministerstva dopravy.

Ministerstvo dopravy chce s platformou spolupracovat skrze oddělení Besip, které má bezpečnost na silnicích na starosti.

Související témata:

Doporučované