Článek
Je to zhruba měsíc, co byl otevřen poslední úsek dálnice D8, který nabral zpoždění po sesutí obrovského masivu v okolí dálnice. Kritický úsek není nebezpečný, říkají na základě nových měření geologové z týmu, jenž úsek kolem Prackovic v Českém středohoří monitoruje.
Kvůli výkyvům mostu byl hned při otevření nového úseku dálnice sveden provoz do jednoho jízdního pásu a snížena maximální rychlost na 60 kilometrů v hodině.
„Pohyby tady jsou, ale jsou na úrovni detekovatelnosti. Je to v jednotkách milimetrů,“ vylučuje pochybnosti o bezpečnosti dálnice Jan Blahůt z Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd, který je jedním z lidí, co dálnici dlouhodobě sledují.
„Ano, je to bezpečné. V tom druhém jízdním pásu, do kterého je sveden provoz, nejsou žádné pohyby detekovány,“ dodává Blahůt.
Za výkyvy dálnice podle něj může její rychlá výstavba. Po zastavení prací totiž pohyb ustal. A zpátky by se neměl vrátit ani po jejich obnovení na jaře. Teď se přestalo kvůli zimě stavět.
Jeho slova Seznamu potvrdil i David Mašín z Ústavu hydrogeologie, inženýrské geologie a užité geofyziky UK, další z geologů, který dlouhodobě situaci na D8 monitoruje.
Podle Vladimíra Cajze z Geofyzikálního ústavu Akademie věd, který patří k nejhlasitějším kritikům zvolené trasy pro D8, to ovšem tak být nemusí.
„Jestli vydrží, se ukáže teprve na jaře, kdy se zvýší cirkulace spodních vod kvůli tání sněhu,“ upozorňuje Cajz a dodává: „Až se v místě pustí provoz naplno, kamiony určitě dálnici rozpohybují víc.“
Cajz nesouhlasí ani s dalšími tvrzeními svých kolegů. Tentokrát ohledně bezpečnosti svahu, který dálnice v tomto úseku lemuje.
Právě ten je původce všech zdejších problémů. Před třemi lety se na dálnici shrnul a v posledních třech let probíhala jeho sanace. Z místa se odvezly tisíce tun půdy, kopec byl vyztužen a spodní vody odvedeny.
„Nikdo dnes zodpovědně nemůže říct, že se půda někdy v budoucnu nesvalí na cestu znovu,“ upozorňuje Cajz.
Podle Jana Blahůta je ovšem situace jednoznačná. „V tomhle místě je sesuv vyloučen,“ říká.