Hlavní obsah

Mráz zastavil pohyby země v okolí dálnice D8. Nebezpečí nehrozí, dušují se geologové

Pohyby pod dálnicí D8 ustaly. Vyvolala je rychlá stavba, říká geologVideo: Pavel Cyprich

Podloží prackovické estakády se hýbe jen neznatelně. Za výkyvy mohla údajně rychlá výstavba.

Článek

Je to zhruba měsíc, co byl otevřen poslední úsek dálnice D8, který nabral zpoždění po sesutí obrovského masivu v okolí dálnice. Kritický úsek není nebezpečný, říkají na základě nových měření geologové z týmu, jenž úsek kolem Prackovic v Českém středohoří monitoruje.

Kvůli výkyvům mostu byl hned při otevření nového úseku dálnice sveden provoz do jednoho jízdního pásu a snížena maximální rychlost na 60 kilometrů v hodině.

„Pohyby tady jsou, ale jsou na úrovni detekovatelnosti. Je to v jednotkách milimetrů,“ vylučuje pochybnosti o bezpečnosti dálnice Jan Blahůt z Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd, který je jedním z lidí, co dálnici dlouhodobě sledují.

„Ano, je to bezpečné. V tom druhém jízdním pásu, do kterého je sveden provoz, nejsou žádné pohyby detekovány,“ dodává Blahůt.

Za výkyvy dálnice podle něj může její rychlá výstavba. Po zastavení prací totiž pohyb ustal. A zpátky by se neměl vrátit ani po jejich obnovení na jaře. Teď se přestalo kvůli zimě stavět.

Jeho slova Seznamu potvrdil i David Mašín z Ústavu hydrogeologie, inženýrské geologie a užité geofyziky UK, další z geologů, který dlouhodobě situaci na D8 monitoruje.

Podle Vladimíra Cajze z Geofyzikálního ústavu Akademie věd, který patří k nejhlasitějším kritikům zvolené trasy pro D8, to ovšem tak být nemusí.

„Jestli vydrží, se ukáže teprve na jaře, kdy se zvýší cirkulace spodních vod kvůli tání sněhu,“ upozorňuje Cajz a dodává: „Až se v místě pustí provoz naplno, kamiony určitě dálnici rozpohybují víc.“

Cajz nesouhlasí ani s dalšími tvrzeními svých kolegů. Tentokrát ohledně bezpečnosti svahu, který dálnice v tomto úseku lemuje.

Právě ten je původce všech zdejších problémů. Před třemi lety se na dálnici shrnul a v posledních třech let probíhala jeho sanace. Z místa se odvezly tisíce tun půdy, kopec byl vyztužen a spodní vody odvedeny.

„Nikdo dnes zodpovědně nemůže říct, že se půda někdy v budoucnu nesvalí na cestu znovu,“ upozorňuje Cajz.

Podle Jana Blahůta je ovšem situace jednoznačná. „V tomhle místě je sesuv vyloučen,“ říká.

Související témata:

Doporučované