Článek
Jsou to každoroční debaty i handrkování o desítky milionů korun. Lidé rok co rok bouřlivě diskutují, jestli mají motocyklovou Velkou cenu v Brně platit veřejné rozpočty. Letos stále není jasné, jestli srpnová zastávka na Masarykově okruhu v kalendáři šampionátu zůstane.
Pokud ano, bude to letos kvůli koronaviru zvláštní akce bez diváků a tedy tisíců lidí v okolních kempech. Ministerstvo pro místní rozvoj zůstává akci nakloněné. „V nabídce španělského promotéra závodů je zaručený i mediální prostor. Zájem o Česko bude obrovský,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy ministryně Klára Dostálová.
O akci nedávno jednala s premiérem Andrejem Babišem a jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem.
K čemu jste se tedy na schůzce dopracovali?
Pan hejtman mě a pana premiéra informoval o velmi zajímavé nabídce společnosti Dorna (španělský promotér závodů - pozn. red.). Jsou si vědomi, že se to letos pojede bez diváků. Na druhou stranu víme, že závodníci mají brněnský okruh moc rádi. Řešili jsme, za jakých podmínek by se mohl závod v Brně uskutečnit, i když letos nelze počítat s příjmy ze vstupenek. Nabídka Dorny zahrnuje i reklamní prostor, což je pro nás zajímavé, protože bychom rádi odstartovali propagací České republiky i s novým sloganem Country for the future (Česko země budoucnosti). Ohledně smlouvy se spojují dva ročníky za zajímavou cenu. Domluvili jsme se, že podrobnosti zatím mediálně prezentovat nebudeme, protože si musí pan hejtman podmínky s Dornou potvrdit.
Brněnská primátorka Markéta Vaňková uvedla, že by podle podmínek vyjednaných hejtmanem dva ročníky vyšly na 187 milionů korun. Kvůli způsobu vyjednávání se pustili do křížku. Kolik z té částky může zaplatit vláda?
Detaily opravdu zatím sdělovat nebudu. Počítáme i s tím, že když se to v příštím roce sečte, budu nárokovat peníze na Velkou cenu do rozpočtu. Ale jak říkám, je třeba vyčkat na finální dohodu s Dornou.
Loni vláda dala 55 milionů korun. Může to být stejně, případně i víc?
Tím, jak je to zajímavá nabídka, tak to v součtu dvou let ani nemusí být tolik. Když řekneme dva krát pětapadesát milionů, tak částka může být nižší. Je to bonus za to, že letos uspořádáme cenu za snížených podmínek, proto byla nabídka Dorny docela zajímavá, jak nám prezentoval pan hejtman. Ale znovu říkám, počkejme na finále, protože pak lítá spousta čísel a finále je vždycky jen jedno.
Lidé v Česku dlouhodobě řeší, jestli se má taková sportovní akce platit ze státních peněz. Co říkáte na kritické názory, že závod bez diváků by neměly dotovat veřejné rozpočty?
Letošní rok jako vláda platit nebudeme, byl by to až ten příští z veřejných rozpočtů. Na druhou stranu bude k dispozici reklamní mediální prostor. Pokud to bude první závod v sezoně, zájem o Českou republiku bude obrovský. Z toho pohledu to naplníme směrem k propagaci země a rozvoje cestovního ruchu.
Jihomoravský kraj i Brno dlouhodobě usilují, aby měla Grand Prix své pevné místo ve státním rozpočtu. Mluvilo se také o zahrnutí strategických akcí jako karlovarský filmový festival nebo Velká pardubická. Odpadlo by tak každoroční handrkování o peníze. Je v tom nějaký posun?
Obrovský úspěch byl, že jsme už loni vyjednali, že budeme mít při závodech motocyklového mistrovství světa reklamy. To do té doby nebylo. Slibujeme si od toho, že by podpora státu mohla být postupně menší a menší, tak aby dotace nahradil reklamní prostor, jak je to běžné všude na takových světových závodech.
Ve státním rozpočtu ale prostor zatím není?
Takto to zatím naplánované nemáme. Budeme to vždycky řešit ad hoc na ten konkrétní závod. Na takovém závodu by měli mít zájem sponzoři oslovit tak velkou masu lidí. Předpokládáme, že pokud se rozjede možnost reklamy a sponzoringu, tak to bude pro MotoGP jenom přínos.