Článek
Ve středu ve 22 hodin večer vyjedou z mladoboleslavské automobilky Škoda Auto na nějakou dobu poslední vozy. Toto oznámení dostali dnes všichni zaměstnanci firmy.
„Ve středu 18. 3. 2020 ve 22:00 uzavře ŠKODA AUTO přibližně na dva týdny své české závody v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Abychom zajistili plynulé zastavení výroby, spolupracujeme úzce s našimi dodavateli. O postupu opětovného zahájení výroby (6. 4. 2020) Vás budeme včas informovat,“ stojí v dopise, který mají Seznam Zrávy k dispozici.
Všem zaměstnancům bude na počátku odstávky (18. 3. 2020 až 29. 3. 2020) náležet 70 % jejich průměrného výdělku. Poté (30. 3. 2020 až 5. 4. 2020) 75 % průměrného výdělku.
Koronavirus a s ním způsobené problémy s odbytem totiž donutily koncern Volkswagen, do kterého Škoda Auto patří, na dva až tři týdny uzavřít závody.
„Vzhledem k významnému zhoršení odbytu a zvýšené nejistotě, co se týče dodávek dílů do našich závodů, zastavíme v nejbližší době výrobu v závodech, které provozují značky koncernu,“ uvedl šéf automobilky VW Herbert Diess.
Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara to bude velký problém pro celý subdodavatelský řetězec.
Dopady na celou zemi
A důsledky pro celou českou ekonomiku budou obrovské. „Automobilový průmysl je pro nás hodně důležitý. Dopady to bude mít na velkou část severních a středních Čech, kde jsou subdodavatelé automobilky. Kvůli tomuto výpadku jich může skončit dost. Bude záležet na tom, jak bude vláda rychlá s jejich podporou a jak tolerantní budou jejich velcí odběratelé, jako je právě Škodovka. Zvládnou to, pokud to bude trvat jen velmi krátce, nebo ta podpora bude velmi rychlá,“ říká hlavní ekonom Deloitte David Marek.
Jak dodává, řádově se bavíme o propadu ekonomiky až v jednotkách procent HDP. To měsíčně představuje víc než 100 miliard korun. Ekonomika se tak nejspíš dostane do stejné situace jako v letech 2008–2009. Dodavatelé a subdodavatelé totiž budou muset zastavit také.
„Ještě týden budeme vyrábět, naplníme sklady a pak to zavřeme také. Nikdo nemůže vyrábět tak, aby díly nějak recykloval. Tím, že máme i vlastní výrobu, znamenalo by to pro nás zavření poloviny závodu – všeho, co je pro automobilový průmysl,“ vysvětluje Kvido Štěpánek, majitel firmy Isolit Bravo, která patří mezi významné dodavatele do automotivu.
Věří sice, že 14denní výpadek nemusí ani menší firmy zlikvidovat, ale obavy má z následného vývoje. „Je otázka, jak to vše pak zase nastartuje zpět a co to udělá s ekonomikou. Jestli bude krize,“ dodává Štěpánek.
„Tím, že je to celá skupina VW, bude to mít velký dopad na naše tržby i na práci. Celý koncern má hodně silné odbory a vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby se podle nich rozhodli i jiní, a to nejenom z automobilového průmyslu,“ říká Jan Lát ze společnosti Beneš a Lát, která také dodává díly do automobilového průmyslu.
Stát by měl firmy nechat nadechnout
Podle Mojmíra Čapky – místopředsedy divize dodavatelů AutoSAP a majitele firmy Brisk – teď bude klíčové to, jak se zachová stát. Většinu firem totiž budou v problémech, které zastavení výroby způsobí, zatěžovat spíš náklady související s daněmi, odvody, problém kurzu a podobně. „Vláda by to měla odročit, aby se firmy mohly nadechnout a nejprve vyřešit problém,“ dodává Čapka.
První dva nakažení
V automobilce Škoda Auto jsou již potvrzeny dva případy nákazy koronavirem. Už v neděli onemocněl zaměstnanec Škoda Parts Center, které je mimo hlavní výrobní závod v Mladé Boleslavi. Odbory Škodovky požadovaly proto už v pondělí, aby zaměstnanci v souvislosti s koronavirem dostali 14denní karanténu.
Také náměstek ministryně práce Robin Povšík z ČSSD, syn vedoucího odborů Škoda Auto, na svém Twitteru napsal, že kvůli šíření nového koronaviru by měla Škoda Auto zastavit výrobu s tím, že „lidé jsou víc než byznys“. Andrej Babiš byl ještě včera proti – automobilku označil za klíčovou část české ekonomiky.
Automobilky v problémech
Zavírají i další automobilky v Evropě. Odstavený je Ford ve Španělsku, Lamborghini v Itálii a od pondělí 16. 3. také Volkswagen v Bratislavě.