Článek
„Pro mne prostě terénní motorky nejsou sport jako každý jiný. Na to mají příliš mnoho negativních efektů na své okolí. Zplodiny, hluk, nepořádek,“ uvedl například Jaromír Baxa, který se ekologické politice věnuje řadu let a do víkendových krajských voleb jde na kandidátce hnutí Pro KRAJinu. „Fakt by mne zajímalo, kdo tyhle akce povoluje. Vždyť areál sousedí s chráněnými prameništi a chráněným potokem. Má sloužit ke sportu a aktivnímu životnímu stylu, ne pro řev motorek.“
Na Baxův dotaz má Karel Mráz, pořadatel akce ze seriálu Mistrovství České republiky Cross Country, připravenou odpověď. Soutěž podle něj musel povolit městský odbor životního prostředí a například také Lesy ČR. „Hned v pondělí po soutěži najede do areálu technika, aby terén srovnala a následně přijdou vše zkontrolovat odborníci z odboru životního prostředí a také, jak jsem již říkal, z Lesů ČR,“ řekl Mráz Seznam Zprávám.
Baxa pro Seznam Zprávy doplnil, že areál ve Vesci, vybudovaný pro mistrovství světa v klasickém lyžování, jež se v Liberci konalo v roce 2009, prošel povolovacím řízením co do vlivu na životní prostředí jen a pouze pro lyžařské disciplíny. „Nikoliv pro motorky. Chápu, že se aktivity v areálu vyvíjejí, ale pokud se tak děje, je třeba absolvovat celé řízení vlivu na životní prostředí znovu, a to včetně vlivu motorkářských soutěží,“ podotkl Baxa. „Pro mě je nepochopitelné, že město něco takového dovolí a podporuje. Vždyť v Libereckém kraji je řada areálů pro terénní motocykly, nejbližší například v Rádle.“
Podívejte se, kudy ve Vesci povede trať:
Organizátor Mráz naopak připomenul, že pořádající Kovom Racing Team Liberec již má ve Vesci vlastní tréninkovou trať. „Kde jinde by se měl sportovní závod uskutečnit než ve sportovním areálu,“ položil Mráz řečnickou otázku. „Nevím, jestli by odpůrci motosportu byli raději, kdyby lidé jezdili nadivoko po lesích než v jasně daných mantinelech, pod dohledem úřadů a se zárukou, že příroda neutrpí.“
Což Baxa považuje za absurdní argument: „Samozřejmě, že motorkáři jezdí po lese, bez ohledu na nějaký Vesec. Nedávno jsem jich v lese napočítal devět za sebou.“
Letos se mistrovství ve Vesci pojede už pošesté. Odpůrci akce vidí problém také v tom, že v minulosti se závody konaly vždy na jaře, zatímco letos byly kvůli koronaviru přesunuty na říjen. Tedy do podzimního období, kdy je v Liberci deštivo, půda ve Vesci je rozmáčená a dle kritiků hrozí, že závody z Vesce udělají rozbahněné oraniště, které se do zimy, kdy do areálu míří rekreační běžci na lyžích, nepovede dát do pořádku. „Výsledkem bude akorát rozrytá tráva, která do zimy těžko zaroste,“ dodal Baxa.
Organizátor Mráz nicméně ujišťuje, že příroda neutrpí. „Daleko větší škody než my dělají ve Vesci například závody Spartan Race,“ doplnil.
Vedení Liberce tvrdí, že se „závod dotýká zejména lesních pozemků, které jsou dočasně odňaty z plnění funkcí lesa.“ Rozhodl o tom krajský úřad, a to proto, aby ve Vesci mohla fungovat motorkářská trať, za kterou provozovatel odvádí roční poplatek. Soutěž se prý uskuteční s minimem rizika negativního dopadu na les.
Anketa
Součástí akce je i závod O pohár primátora města Liberce. Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) kandiduje podobně jako Baxa v aktuálních krajských volbách. A Starostové pro Liberecký kraj mají kromě jiného v programu několik bodů směřujících k ochraně přírody. Nejsou v rozporu s pořádáním motorkářských závodů v zeleni? „Liberec podniká řadu opatření, která postupně přispívají k lepšímu životnímu prostředí. Včetně péče o krajinu a posilování zelených ploch,“ uvedl Tomáš Tesař, vedoucí tiskového oddělení a vnějších vztahů odboru Kanceláře primátora. „Zároveň ale město má respektovat a objektivně posuzovat všechny požadavky veřejnosti a organizátorů na uspořádání různých typů akcí. Včetně motoristických, které může část společnosti vnímat negativně. Pokud odborníci na životní prostředí dají takové akci zelenou, bylo by neseriózní ji předem jakkoliv odsuzovat nebo zakazovat. Úředníci města navíc trasy po ukončení soutěže vždy společně procházejí a kontrolují,“ doplnil.
Město podle Tesaře soutěž finančně nedotuje. Primátor dle něj akci zaštítil i po zkušenostech z minulých ročníků, kdy organizátoři, jak upozornil Tesař, vždy splnili veškeré podmínky, které jim odbor životního prostředí města stanovil – včetně toho, že dali pozemky do původního stavu.
Jaromír Baxa ovšem vidí motivaci vedení města k podpoře motocyklových soutěží jinde. „Je v tom trošku hlouposti typu: ‚Když už to tady bylo vloni, proč to nepovolit i letos.‘ A také dost bezohlednosti. Motorkáři prostě chtějí mít závody v Liberci a město jim to, protože zkrátka může, umožní,“ podělil se o svůj názor.
A známý liberecký novinář Jan Sůra, který se věnuje dopravní problematice, na sociální síti sarkasticky doplnil: „Příště prosím radnici jakožto majitele areálu o uspořádání tankové bitvy. Každopádně mi před volbami pořadatelé této akce značně ulehčili rozhodování.“
Liberecký areál Vesec
Rekreační a sportovní lyžařský areál ve Vesci vznikl pro potřeby Mistrovství světa v klasickém lyžování v roce 2009. Zabírá plochu asi 70 hektarů, leží na jihovýchodním okraji Liberce v nadmořské výšce zhruba 400 až 460 metrů. V areálu je 10 kilometrů běžeckých tratí ve třech základních okruzích. Zajímavostí je několikakilometrový vyasfaltovaný okruh pro kolečkové brusle. Areál je využívaný celoročně – asfaltové cestičky jsou v letní sezoně vhodné pro cyklistiku i pro in-line brusle. Vesec je hojně využíván i rodinami s kočárky a malými dětmi.