Článek
Ministerstvo školství neuvolní dotace na motocyklový závod Grand Prix, který pořádá Spolek pro GP ČR pod záštitou města Brna a Jihomoravského kraje. Ten žádal o sto milionů korun, podle ministerstva ale nesplnil podmínky dotace.
Vedení města se motocyklového závodu nehodlá vzdát, podporu proto hledá jinde. Primátorka Brna Markéta Vaňková v minulosti řekla, že udělá vše, aby Brnu Velká cena zůstala. „Záporné rozhodnutí ministerstva školství jsme očekávali, proto již několik měsíců jednáme o podpoře ze strany ministerstva pro místní rozvoj,“ uvedla Vaňková.
Jednou z podmínek udělení dotací byla podle ministerstva školství existence spolku minimálně pět let. Spolek pro GP ČR Brno ale existuje necelé čtyři roky, od roku 2015. „Je to jeden z důvodů, proč se ministerstvo rozhodlo Velkou cenu finančně nepodpořit,“ uvedla tisková mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.
Už předešlý ročník MotoGP dostal od ministerstva školství výrazně méně, než bylo sedmdesát milionů, které žádal. „Ministerstvo poskytlo v minulém roce Spolku pro GP ČR Brno 39 milionů korun, což byla zdaleka nejvyšší dotace ze všech velkých sportovních akcí,“ vysvětluje Lednová.
Po loňském ročníku nakonec zůstal téměř 32milionový dluh, který ministerstvo odmítlo zaplatit. Brno se na umoření dluhu podílelo částkou 4,7 milionu korun a kraj uvolnil 9,4 milionu. Přesto se Spolek pro GP ČR Brno nakonec rozhodl ministerstvo školství žalovat a případ nyní bude řešit Městský soud v Praze.
„Žaloba přišla k soudu loni v říjnu. Jednání v této věci nebylo zatím nařízeno,“ uvedla k tomu pro Seznam mluvčí soudu Markéta Puci.
Velké ceně hrozil v minulosti zánik, podle jejího dřívějšího pořadatele Automotodromu Brno byla ztrátová. Velké náklady činí poplatek na nákup licence pro pořádání závodů od promotérské společnosti Dorna. Nyní je poplatek přes 100 milionů korun.
Kvůli hrozícímu konci kraj a město založily spolek, který závody převzal a v roce 2018 je pořádal potřetí. S Dornou je domluvený ještě na dalších dvou ročnících. Podle politiků dělají závody městu a kraji dobré jméno a reklamu.