Článek
ČTK to dnes sdělila mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová. Hejtmanův náměstek pro dopravu Radek Podstawka (ANO) uvedl, že tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval.
„Je to nová záležitost, se kterou u nás nikdo nemá zkušenosti. Proto jsme se rozhodli uspořádat předběžnou tržní konzultaci s cílem připravit srozumitelné a po odborné stránce kvalitní a realizovatelné zadávací podmínky, které umožní podání porovnatelných nabídek,“ uvedl Podstawka.
Kraj vyzval dopravce, kteří by se v budoucnu chtěli účastnit výběrového řízení, aby svůj zájem písemně projevili právě v této předběžné tržní konzultaci. „Budou na to mít prostor do konce března, bližší informace najdou na krajském webu,“ uvedl Podstawka.
Už dříve kraj uskutečnil výběrová řízení, po nichž dopravu autobusy s klasickým pohonem nahradil ekologičtějšími vozidly na stlačený plyn CNG. Od rozvoje a zavádění vodíkových technologií si slibuje menší zátěž životního prostředí a také vznik nového průmyslového odvětví.
„Vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý - z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí,“ uvedl hejtmanův náměstek pro průmysl, energetiku a chytrý region Jakub Unucka (ODS). Dodal, že kraj chce, aby v něm jezdily jako první na vodík nejen autobusy, ale i vlaky, a v ideálním případě, aby se i v Ostravě vyráběly.