Článek
Jen krátce před návratem do lavic řeší školy nepříjemné překvapení s rychlotesty. Drobný „detail“ jim totiž při samotestování žáků znemožňuje postupovat přesně podle instruktážního videa, které v půli týdne dostali od Ministerstva školství. Narychlo tak improvizují a vyrábějí si vlastní „náhražky“ jedné ze součástí testovací sady.
Problém se týká především moravských škol, které nafasovaly Singclean testy. V krabici s dvaceti testy je totiž jediné papírové plato s deseti otvory, do nějž mají děti ukládat zkumavky (přesný postup je ve videu). Právě v nádobkách se speciální roztokem, takzvaným pufrem, mají při testu vyždímat tyčinku z nosu.
Děti se podle vládních instrukcí mají testovat samostatně, s odstupem od spolužáků. Jediné a v původní sadě velmi malé plato by však při neopatrné manipulaci mohlo vzorky znehodnotit. „Po zhlédnutí videa jsme si hned uvědomili, že deset dětí nemůže využít tuto jedinou matici. Byl by to problém,“ upozornil ředitel brněnské Základní školy Kamínky Petr Novák.
Zdánlivá drobnost tak nutí školy improvizovat. A proces testování se v jednotlivých zařízeních ještě víc promění. Někde se do něj o dost víc zapojí učitelé. Platí to třeba pro základní školu v brněnském Jundrově. „Překvapilo nás, že jsme dostali jiné testy. Původně jsme počítali s knížečkovými (Lepu) testy, které obdrželi především v Čechách. Manipulace s nimi je pro děti o dost jednodušší. Měli jsme nachystaný provoz jinak. Celé jsme to museli přehodnotit,“ uvedl ředitel ZŠ Jasanová Přemysl Jeřábek.
Využijí tak kartonové krabice od papírů do tiskárny. V každé učebně budou tři taková plata, do nichž učitelé či asistenti předem připraví extrakční zkumavky s roztokem. Každá nádoba bude mít svůj štítek se shodným kódem, který bude mít dítě na lavici. „Asistentka pak obejde děti ve své řadě. Děti svou tyčinku, s níž se předtím vyšťáraly v nose, vyždímají. S manipulací budou paní učitelky a učitelé pomáhat, ale nebudou na děti sahat,“ zdůraznil ředitel. Žáci budou v pondělí do školy přicházet v desetiminutových intervalech a třemi různými vchody. Otestují se přímo ve svých učebnách.
Ve „výtvarkáře“ se na čas promění také kantoři v brněnských Kamínkách. Třídní učitelé vytvářejí pro každé dítě speciální malý stojan z papíru, aby nahradili plato z dodavatelské sady. „Vyzkoušeli jsme to a funguje. Doporučuji i dalším školám. Kdo má 3D tiskárnu, mohl by stojánky vyrobit i na ní,“ navrhl ředitel Novák. Na jejich škole připravili speciální testovací učebny. Děti tam budou manipulovat s testy ve velkých rozestupech u lavic po dvou. Po vyhodnocení testu s negativním výsledkem se přesunou do jiných učeben.
Vedení některých škol poslalo výtky k testovací sadě na Ministerstvo školství. Reakci resortu redakce zjišťuje.
Testování je protiústavní, zaznívá
Ředitelé také čelí výtkám části rodičů, podle nichž je testování dětí protiústavní. Po internetu koluje petice s názvem Děti do škol bez testů. Podepsalo ji přes pět tisíc lidí. „Vydírat nás, rodiče, pro možný volný vstup dětí do škol, zájmových či sportovních aktivit povinným testem, rouškou či vakcínami dětí chápeme zásadně jako zásah do svobody dle Listiny práv a svobod a v rozporu s Ústavou ČR,“ píše se mimo jiné v dokumentu.
Vedení škol avizuje ve shodě s doporučeními ministerstva, že děti, které se odmítnou testovat, odešle na daný týden do domácí výuky.
Prověřování na covid dvakrát týdně podstoupí předškoláci a žáci na prvním stupni základních škol. Mladším až do třetího ročníku mohou u testování asistovat rodiče. Jednotlivé třídy se budou ve školách střídat v týdenních intervalech. Dítě bude týden chodit do školy, v následujícím týdnu je čeká distanční výuka na počítači.