Hlavní obsah

Moravské divadlo znovu zdobí historická ručně tkaná opona

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Restaurování opony, na které je vyobrazená Olomouc, se muselo kvůli jejím rozměrům uskutečnit v Rytířském sále zámku v Jindřichově Hradci. Opona se na místo vrátila v souvislosti s letošními oslavami 100 let divadla ve městě.

Článek

Ručně tkaná reliéfní tapiserie o rozměru 80 metrů čtverečních je největší na světě. Opona s monumentálním obrazem Olomouce ze 70. let minulého století je dílem výtvarnice Oluše Vítkové, která ji věnovala svému otci, tehdejšímu řediteli divadla Svetozaru Vítkovi. Výroba trvala čtyři roky, v oponě je zatkáno 35 tisíc metrů kobercové vlněné příze. Poprvé byla tato opona představena 11. června 1976 na premiéře operní inscenace Aida. „Používala se do 90. let, kdy bohužel její technický stav byl už natolik špatný, že musela být svěšena dolů. Poté se potulovala po různých skladech a depozitářích, takže její stav už nebyl uspokojivý. V uvozovkách jsme o ni zakopli v době, když jsme plánovali sté výročí české scény. Přišlo nám jako samozřejmost, že bychom Moravskému divadlu měli vrátit jeho slavnostní oponu,“ uvedl ředitel divadla David Gerneš.

Restaurování historické opony se ujala jindřichohradecká firma Ateliér tapisérií s více než stoletou tradicí. Náklady dosáhly 470 tisíc korun. „Slavnostní opona Moravského divadla je povedené a jedinečné dílo jak po stránce výtvarné, tak po stránce technického provedení i použitých materiálů,“ uvedl jednatel Ateliéru tapisérií Jan Fidler.

Na odborných pracích se podílelo devět zaměstnanců, dalších deset dělalo manipulační práce. Kvůli velkým rozměrům opony se samotné úpravy odehrávaly v Rytířském sále jindřichohradeckého zámku. „Tapisérie byla z rubu i líce vícekrát vyluxována přes krycí síť kvůli možnému poškození a byly tak odstraňovány volné prachové částice. Došlo k demontáži původní potrhané a již nefunkční podšívky,“ uvedl Fidler. Doplnil, že plocha byla poté několikrát čištěna a je opatřena novou velkoplošnou podšívkou.

Opona by se neměla stát podle ředitele muzeálním kouskem, divadlo má v plánu ji využívat při premiérách, při slavnostních příležitostech či při zahájení sezony. Tapiserie zobrazuje výjev historického centra Olomouce. „Celé centrum Olomouce je na pozadí moravské orlice, tedy znaku města Olomouce. Je poplatná době, dlouho jsme ji však zkoumali a nenašli jsme tam nic ideologického,“ doplnil ředitel divadla.

Sté výročí vzniku české scény si mělo Moravské divadlo v Olomouci připomínat po celý rok, pandemie koronaviru však převážnou část akcí zrušila. Součástí oslav je i vydání publikace zachycují sto let olomouckého divadla, kniha dnes byla pokřtěna. Autoři v ní zachytili nejen samotnou historii divadla, ale i vzpomínky pamětníků či přehled všech premiér od roku 2000. Kromě dobových fotografií je součástí také kapitola s názvem Nejistá sezona, která je věnována událostem letošního roku.

Doporučované