Článek
Státem zřizovaná sbírkotvorná instituce ale není v podobné situaci jako lyžařská střediska. Nejsme závislí na sezóně a velkých finančních obratech, uvedla mluvčí galerie Daniela Křižanová.
Koronavirová krize v zemi trvá rok. Do virtuálního prostředí se galerie přeorientovala už loni na jaře. Krátkodobé výstavy, například rozsáhlý projekt ke 100. výročí narození průkopníka grafického designu Jana Rajlicha staršího, galerie oproti původnímu plánu prodloužila o několik měsíců. Pokud se opatření proti šíření viru zmírní, zpřístupní galerie Pražákův palác právě s výstavou Rajlich 100 a stálými expozicemi, stejně jako Jurkovičovu vilu.
Místodržitelský palác lze otevřít nejdříve 1. dubna, protože tam pokračuje přestavba expozice Brno předměstí Vídně. Nově ji rozšíří místnost věnovaná obrazu Hlava Medusy od Petera Paula Rubense. Obraz v posledních týdnech vchází v obecnější známost díky detektivnímu seriálu České televize. V Uměleckoprůmyslovém muzeu vzniká nová stálá expozice, otevírat se bude až na podzim. Na nádvoří už kolemjdoucí spatří konstrukci objektu v podobě mraku či oblaku s plochou 300 metrů čtverečních. Autorem díla je architekt Marek Jan Štěpán s kolegy.
Galerie jsou sice uzavřené, zájemci se ale mohou vydat za uměním do veřejného prostoru. Například brněnský Dům umění se minulý týden rozzářil barvami díky pestrému obrazci složenému z kousků použitých plastových lahví. Autory díla nazvaného Oil on House jsou Tereza Holá a Hynek Skoták. Jde o součást výstavy hotové, ale dosud nezpřístupněné výstavy Tady a teď!, která u příležitosti 110. výročí existence Domu umění mapuje současnou brněnskou uměleckou scénu. Objekt Oil on House tvoří více než 50 000 kousků lahví, uvedl Skoták.
V době pandemie se také rodí Městská galerie, ambiciózní projekt spisovatele a nakladatele Martina Reinera, který chce prostřednictvím velkoplošných maleb proměnit k lepšímu takzvaný brněnský Bronx. Zatím jsou hotové čtyři malby. Na další mohou dárci přispět ve veřejné sbírce.
Umění zaplnilo i některé nevyužité výlohy v centru Brna. Výtvarné práce takto vystavuje například divadlo Buranteatr v Kounicově ulici, které nemůže hrát pro veřejnost, a dlouhodobě třeba galerie Umakart v Lidické ulici.
O možnostech přesunu do veřejného prostoru při prezentaci současného umění uvažují také v Moravské galerii. „Rafani, kteří měli mít v prostoru Atria Pražákova paláce několikadílný cyklus výstav, se plánují přesunout do veřejného prostoru a pravidelně dělat performance. A něco podobného si dokážeme představit i u výstavy laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého, která má být v Moravské galerii zahájena v září,“ uvedl šéfkurátor Ondřej Chrobák.