Hlavní obsah

„Mohl bych žít už jen z tantiém.“ Ondřej Soukup o psychopatech v showbyznysu a novém projektu pro Lucii Bílou

Hudební skladatel Ondřej Soukup byl hostem speciální festivalové Výzvy na Soundtracku v Poděbradech.Video: Seznam Zprávy

Složil hudbu k oscarovému Koljovi a dalším třem desítkám filmů. Hrál jazz, rock i pop. Zažil intenzivní spolupráci s Karlem Gottem i Lucií Bílou. O lidech a penězích v showbyznysu neváhá otevřeně mluvit. Potvrdil to i jako host Výzvy Jiřího Kubíka natáčené během festivalu Soundtrack Poděbrady.

Článek

„Peníze vám dávají svobodu a ta je nejdůležitější. Nemusíte se pachtit, abyste uživil sebe, rodinu, auto a šetřil si na domov důchodců,“ říká Ondřej Soukup, kterému se na účtu schází díky autorství stovek písní a filmových melodií každoročně slušná suma peněz.

„Ty písničky, které se staly slavné – Most přes minulost, Miss Moskva, Láska je láska, Ještě tě mám plnou náruč – rádia pořád hrajou, pořád to přináší peníze. Pak vám chodí peníze z filmů, které se prodaly i do světa. Například Lída Baarová byla prodána Netflixu. Najednou zjistíte, že vám například z Malajlsie přijde sto dolarů,“ vypočítává ve Výzvě Ondřej Soukup.

Stejně otevřeně jako o penězích (které byly mimochodem i důvodem, proč v roce 1982 přešel z rockového Pražského výběru do doprovodného orchestru Karla Gotta) mluví Ondřej Soukup i o úchylkách lidí, kteří v showbyznysu působí, nebo o spolupráci s režiséry jednotlivých filmů, na nichž se jako autor hudby podílel.

Například s Jiřím Vejdělkem, jehož poslední snímek Tátova volha měla původně doprovázet Soukupova hudba. Ondřej Soukup pod vlivem už sestříhaného filmu přišel se svou představou, ale režisér ji odmítl. „Říkal: Takhle ne, musíme začít pracovat nějak jinak. A v tu chvíli jsem od toho utekl. To byl ten případ, kdy režisér začne autora hudby cvičit jako vlčáka,“ říká Soukup.

V rozhovoru popisuje i to, co je pro něj při psaní hudby k filmu nejdůležitější, jakou svou melodii považuje za ikonickou a zda se občas přistihne při tom, že má v napsané partituře motivy, které už sám někde zaslechl.

„To se prostě stává,“ říká na rovinu. „Jak měl Tarantino svůj film 8 hrozných, tak tam má Ennio Morricone velice podobný motiv mému, který jsem použil před mnoha lety, v první polovině 90. let v animovaném filmu pro jednu španělskou produkci,“ dává Soukup v nadsázce k dobru historku o tom, jak jeden z nejslavnějších světových autorů filmové muziky vlastně „líznul“ jeho dílo.

Ondřej Soukup se ve Výzvě vyjadřuje i k poměrně lehce vydělaným velkým penězům coby porotce několika ročníků SuperStar. Vysvětluje také, proč už ho televize do podobné role neobsadí.

V rozhovoru také vypráví o tom, jak miluje svou osamělost při celodenním skládání hudby ve studiu, i o nových projektech. Jeden z nich vychází z nové divadelní hry Petra Novotného Emilia Marty čili Věc Makropulos (inspirované Karlem Čapkem), k níž napsala Gábina Osvaldová „dvanáct drsných a skvělých textů“ a on k nim píše hudbu.

„Gábina o tom už mluvila s Lucií Bílou a nic není vyloučeno. Lucie by byla ideální Emilia Marty,“ říká Soukup.

Rozhovor s Ondřejem Soukupem najdete ve videu umístěném nahoře.

Pořad Výzva sledujte každý všední den od 11:30 a 21:00 na celoplošné Televizi Seznam.

Jak naladit Televizi Seznam u vás doma? Praktický návod ZDE.

Sledujte Seznam Zprávy i na Facebooku.

Související témata:

Doporučované