Hlavní obsah

Módy elektroautomobilů se chytá i Foxconn. V Pardubicích vyvíjí a bude vyrábět bateriová úložiště pro dobíječky

Bateriové systémy z Foxconnu budou moct stát i u supermarketů. Přijedete elektrovozem a než si nakoupíte, automobil si dobijete.Video: Seznam Zprávy

Čím dál větší rozšiřování elektromobilů s sebou nese i potřebu zajistit dostupnost jejich nabíjení. To si uvědomuje i tchajwanská společnost Foxconn, jejíž pobočka v Pardubicích byla doposud známá především jako montovna elektroniky. Nyní rozjíždí vývoj bateriových systémů, které by měly v nejbližší době sloužit městům, firmám, ale i jednotlivým domácnostem.

Článek

Bateriové systémy dokážou uchovávat elektrickou energii, čímž do budoucna pomohou odbourávat zatížení energetické sítě, na kterou jsou i díky rozvoji elektromobility kladeny čím dál vyšší nároky. „Pokud například v jedné ulici bude v každé domácnosti elektromobil a každý ho po příjezdu z práce připojí na nabíječku, může nastat problém,” vysvětluje budoucí potřebnost bateriových systémů manažer divize energetických systémů Radim Hofman. Systémy z Foxconnu by do budoucna mohly stát třeba v areálech velkých firem či u supermarketů. „Lidé tam přijedou, nakoupí si a mezitím si nabijí elektromobil,” popisuje vizi.

Firma musela na trh naskočit velice rychle, neboť tak rychlý vývoj prý nikdo neočekával. „Nikdo před dvěma roky nepředpokládal, že energetický sektor bude mít takto dynamický růst, nikdo si nemyslel, že technologie půjdou natolik rychle dopředu a poptávka bude tak obrovská. Dokonce ani před rokem, kdy jsme s tímto začínali, nikdo nepředpokládal, že budeme náš systém muset tak rychle připravit, zprototypovat a uvést na trh,” přiznává Hofman.

Kontejnery, které jsou vlastně jednou obří baterií, bude Foxconn vyrábět ve své továrně v Pardubicích. „Plánujeme je vyrábět sériově, a to v druhé polovině roku. Jak tyto velké, tak i menší,” říká Hofman, podle nějž firma díky tomu jen letos přijme několik desítek nových zaměstnanců. „Příští rok uvidíme podle poptávky a kapacit, které budou potřeba,” dodává mluvčí Foxconnu Pavel Tuček.

Lídry v elektromobilitě, s nimiž bude pardubická firma spolupracovat, jsou zejména Německo a Velká Británie. „Nicméně máme už i zákazníky v severní Africe, na Blízkém východě či v Asii,” říká Hofman.

Jen v České republice si lidé v loňském roce zakoupili o 70 procent více elektromobilů než v roce předchozím. A do budoucna budou vozy na elektrický pohon přibývat, a to i ty české výroby. Už v příštím roce by chtěla mladoboleslavská automobilka Škoda Auto začít sériově vyrábět první vůz na čistě elektrický pohon. Nejprve půjde o malou Škodu Citigo, ten samý rok bude i e-Superb. Škodovka chce do roku 2025 vyrábět 10 modelů elektromobilů.

Doporučované