Článek
Všechny nově přidané oblasti budou spadat do zóny C, která má nejmírnější regulaci. Parkování je tam od 6:00 do 17:00 bez omezení a zdarma. Zpoplatněno je v pracovní dny přes noc kvůli rezidentům, kteří po příjezdu z práce najdou snáze místo. I návštěvník tam může přes noc nechat své auto, první hodina je zdarma, každá další za 20 korun.
Do systému se letos nejdříve připojí oblast Sirotkova a Elišky Machové v Žabovřeskách. Podle harmonogramu tam má regulace platit od 28. června. Městská část má s modrými čárami zkušenosti již z minulého roku z oblasti Zborovská a Žižková, která leží na pomezí s městskou částí Brno-střed.
„Loni to bylo pro obyvatele překvapení, protože ani nepociťovali, že regulaci potřebují. Setkala jsem se s pozitivní i negativními ohlasy. V částech, kde lidé nebydlí v domech, ale spíše v bytovkách, ji vítali a říkali, že konečně mohou zaparkovat. Naopak tam, kde jsou rodinné domy, podle obyvatel kvůli normám parkovacích míst ubylo. Nakonec si ale zvykli a já to i přes možná negativa vnímám jako výhodné pro naše obyvatele,“ řekla starostka městské části Lucie Pokorná (ANO).
V Žabovřeskách se dále 27. září připojí do rezidentního parkování oblast Haasova a Záhřebská. Po letošním rozšíření bude městská část v systému ze čtyř pětin a bude zbývat pouze poslední oblast. „Letošek nám hodně pomůže. Rozšíření se týká oblastí s rodinnými domy, kam se vytlačovala auta z lokalit, kde už rezidentní parkování fungovalo. Myslím, že až tento rok obyvatelé opravdu pocítí výhody rezidentního parkování. Chceme, aby se co nejdřív zapojila také poslední naše oblast, Vychodilova, protože ta se nachází nedaleko Vysokého učení technického (VUT) v Brně a místa tam zabírají studenti,“ dodala Pokorná.
Problém s vytlačováním aut i studenty řeší také sousední Královo Pole, kde rezidentní parkování funguje od loňského léta. Další rozšíření je v plánu na 16. srpna, kdy se připojí lokalita Poděbradova a Vackova, a poté 1. listopadu, kdy bude omezení platit v oblasti Berkova a Mojmírovo náměstí.
„Lidé, kteří bydlí v již zavedených zónách, si rezidentní parkování velmi pochvalují, určitě jsem ráda, že se u nás rozšiřuje. Problém mají obyvatelé na hranicích zón, kde parkují auta bez povolení. Tam si lidé hodně stěžují,“ řekla starostka městské části Karin Karasová (dříve ANO). Po tomhle roce bude už většina součástí systému rezidentního parkování. V roce 2022 je v plánu připojení oblasti Herčíkova a Dalimilova. Královo Pole tam chce zařadit i Sadovou, naopak Technologický park tam kvůli nízkému počtu rezidentů patřit nebude.
I když v souvislosti s uzavřením univerzit kvůli vládním opatřením proti šíření koronaviru místní nepociťují tak velký nával studentů, starostka plánuje pomocí zákazových značek omezit vjezd do vnitrobloků. Slibuje si od toho více prostoru pro tamní obyvatele.
Rezidentní parkování se loni rozšiřovalo čtyřikrát. Cílem je vytvořit více místa pro obyvatele na úkor lidí, kteří dojíždějí do Brna za prací a jinými povinnostmi a nechávali auto přes den zaparkované bezplatně v ulicích. Další možností je výstavba parkovišť v systému park and ride. Ten spočívá ve vytvoření stání v místech, odkud mohou lidé pohodlně pokračovat městskou hromadnou dopravou. V Brně zatím fungují dvě, u Ústředního hřbitova a v Líšni. Další plánovaná parkoviště P+R nejsou zatím v takové fázi přípravy, aby mohly být letos hotové. Například na Veveří by ale stavba letos mohla začít.