Článek
Módní značky, ale i celebrity v roce 2019 provázela mnohá nařčení – od „beztaktního krejčovského zesměšňování“ až po „kulturní krádež“, uvádí redaktorka stylistické rubriky americké televize CNN. Jak dodává, celá řada jejich rozhodnutí a marketingových tahů byla vnímána jako necitlivé, přestřelené i rozdělující společnost.
Redakce Seznam v galerii doplnila výběr CNN ještě o další výstřelky, které se v prodejích ani neohřály. Zatímco většina výrobků zmizela z polic v maloobchodních řetězcích nebo z nabídky e-shopů proto, že byly rasistické, poslední kousek zlehčoval užívání drog. Na svetru od Walmartu stojí očividně vykolejený Santa Claus před třemi lajnami kokainu a nápisem „Jen ať sněží“.
Rasové motivy si ve dvou případech neohlídala prestižní značka Gucci, z jejích chyb se ale nepoučily ani zpěvačka Katy Perry nebo televizní celebrita, modelka, influencerka a manželka slavného rapera Kim Kardashian West.
Rasistický svetr od Gucciho
Gucci se dostal do hledáčku kritiků v únoru, a to vcelku rychle poté, co zveřejnil svůj svetr s černou kuklou, otvorem na ústa a rudými rty. Afroamerická komunita i některé slavné osobnosti se ozvaly s tím, že „jsou lidé, nikoliv módní styl”. Italská značka produkt stáhla s omluvou.
Rasistické boty od Katy Perry
Katy Perry ve stejném měsíci přišla s téměř totožnou chybou. Tentokrát šlo ale v případě její vlastní módní značky o boty, konkrétně dvě sady, ve kterých veřejnost rovněž viděla rasistický význam. Podle některých lidí jasně odkazovaly k otrockým karikaturám. Zpěvačka je stáhla s tím, že ji reakce rozesmutnily. Její produkty měly být údajně „poklonou modernímu umění a surrealismu”.
Sebevražedný kousek od Burberry
Únor byl na módní prohřešky vesměs bohatý. S dalším přišla britská luxusní značka Burberry. Ta na přehlídce ukázala model s kapucí, pod níž se pohupovala oprátka. Samotná modelka, která ji na mole nosila, napsala, že „sebevražda není móda”. Společnost se po další vlně kritiky omluvila a produkt stáhla.
Urážka církve od Gucciho
V květnu se opakoval rasistický přestřel Gucciho. Módní dům tentokrát sice nemusel stáhnout výrobek z prodeje, ale musel ho přejmenovat. Proti pokrývce hlavy s názvem Indy Full Turban se ohradili sikhové, stoupenci pátého největšího náboženství světa, pro které má turban hluboce duševní význam. Italům tak zůstal „full head wrap“.
Zneužití sexuality od Calvin Klein
Týž měsíc se do eskapády marketingových omylů přidal také Calvin Klein. Nová kampaň americké oděvní firmy se chtěla prezentovat „otevřeností“. Reklamní video mělo demonstrovat „svobodu projevu napříč všemi identitami“ tím, že se na něm Bella Hadid líbala s CGI influencerkou Lil Miquelou. Kritici ale upozornili na to, že modelka nikdy nenaznačovala svoji homosexuální orientaci, tudíž byl podle nich zneužit lesbický motiv. Značka se omluvila s tím, že nechtěla zkreslit vnímání jí vždy podporované LGBTQ+ komunity.
I am here. That is my truth. #MYTRUTH #MYCALVINS@bellahadid @CalvinKlein pic.twitter.com/gjMyHHXjHB
— Miquela (@lilmiquela) May 16, 2019
Kulturní krádež od Kim Kardashian West
Cekebrita v červnu čelila ostré vlně kritiky poté, co oznámila novou řadu spodního prádla Kimono. Ohradil se proti ní starosta japonského města Kjóto, ze kterého stejnojmenný národní oblek pochází. Kim Kardashian West se nejdříve snažila hájit tím, že její výrobek je poklonou tamní kultuře, v srpnu ale edici zářijovým uvedením na trh přejmenovala na Skims Solutionwear.
Rasistická reklama od Dioru
V srpnu se musel omlouvat také Dior za svoji reklamu s Johnnym Deppem, která rovněž použila špatné slovo, tentokrát ale i ve vztahu k rasovému stereotypu. Odhalení názvu parfému Sauvage na jeho videu s hercem předcházely tance amerických indiánů a kritici upozorňovali na připodobňování k „divošství“. Firma reklamu stáhla.
Zneužití hongkongských demonstrantů od Vans
Tržnímu potenciálu se nevyhnuli ani demonstranti v Hongkongu, kterých v říjnu využilo populární americké obuvnictví Vans. Kritici ale vnímali tenisky s rudým květem bauhínie – symbolem města – a protestujícími v maskách a helmách jako urážku svobody projevu a posluhování jejím čínským zákazníkům. Společnost se rovněž omluvila s tím, že v této věci nezaujímá politický postoj k žádné ze stran konfliktu.
Poklona Číně od tří známých oděvníků
Prosazované suverenitě Číny nicméně už v srpnu ustoupily oděvní firmy Versace, Givenchy a Coach, které na svých tričkách se světovými městy a státy, do nichž patří, uváděly Hongkong a Tchaj-wan jako nezávislé země. Všechny tři společnosti se před hrozbou toho, že by na čínském trhu dostaly zákaz, omluvily na tamních sociálních sítích. Hlavní návrhářka Donatella Versace navíc na Instagramu přidala osobní omluvu.
Drogující Santa od Walmartu
Walmart se v prosinci setkal s obviněním, že podporuje konzumaci drog. To řetězec odmítl, ale problematický svetr z kanadského webu stáhl s omluvou, nic takového prý nezamýšlel. V předešlém popisu produktu přitom psal: „Ten kouzelný moment, kdy se Santa dostane ke kolumbijskému sněhu prvotřídní kvality, udělá si z něj perfektní lajničky a pak si to aroma krásně vyšňupe. Přesně tak se má připravovat na Štědrý den.“