Hlavní obsah

Modlitby u kolejí. Nové brněnské nádraží bude mít i duchovní prostor

Foto: Unsplash

Ilustrační foto.

Plánované brněnské nádraží v odsunuté poloze u řeky by mělo mít svůj duchovní prostor. Pro cestující bude vyhrazené místo, kde budou trávit čas v tichosti se svými myšlenkami nebo duchovním způsobem.

Článek

Podobu duchovního prostoru navrhnou architekti v rámci soutěže na podobu nového nádraží. Podle primátorčina náměstka Petra Hladíka (KDU-ČSL) má být vytvoření duchovního prostoru inspirováno Královskou kaplí, která byla od 13. století na Dominikánském náměstí a počátkem 20. století byla zbourána. Vítěze soutěže na nádraží včetně duchovního prostoru porota vybere příští rok v červnu. Soutěž začala na konci srpna, zájemci se mohou hlásit do pátku.

Podle Hladíka duchovní prostor doplní ústřední halu nádraží. „Podobně jako na světových letištích nebo dopravních terminálech, jako například v nedalekém nádraží ve Vídni, bude pro cestující vyhrazeno místo, kde budou moct trávit čas v tichosti se svými myšlenkami nebo duchovním způsobem,“ uvedl Hladík.

Prostor bude inspirovaný Královskou kaplí, která vznikla za Václava II. v roce 1297 na nároží ulice Veselé a tehdejšího Rybného trhu, dnešního Dominikánského náměstí. „Cenná gotická kaple byla zbořena v roce 1908 přes protesty mnoha odborníků i nesouhlas vídeňského památkového ústavu. Nejcennější architektonické prvky ale byly zachovány a nachází se na různých místech v Brně nebo depozitáři muzea,“ uvedl Hladík. Podle něj by architekti mohli prvky ve svých návrzích využít.

Nové nádraží bude stát u řeky na místě současného dolního nádraží. O poloze nádraží rozhodli v roce 2018 zastupitelé města i kraje. Nádraží bude stát odhadem několik desítek miliard korun. Brno o přesunu hlavního nádraží dlouhá desetiletí diskutuje. Současnou stanicí projede až 700 vlaků denně. Další soupravy už kapacitně nezvládne.

Město zároveň usiluje i o vznik takzvaného severojižního kolejového diametru, tedy podzemní železnice podobné metru, která by z nového nádraží odvážela lidi městskou hromadnou dopravou. Současná městská hromadná doprava nad zemí je totiž podle města na hranici své kapacity.

Doporučované