Hlavní obsah

Ťok přišel s řešením kolapsu na D1, problémový úsek se rozšíří

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl: Odstupujeme od smlouvy a ukládáme penále 30 milionů korun.Video: Seznam Zprávy

aktualizováno •

Problémový úsek D1 na Vysočině se okamžitě rozšíří, aby vznikl plnohodnotný pruh a úsek se dal dobře udržovat. ŘSD odstoupí od smlouvy s firmami v čele s Geosanem a uloží jim penále ve výši přes 30 milionů korun.

Článek

Vláda ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic chce v nejbližších hodinách a dnech vyřešit opakované kolapsy na dálnici mezi Prahou a Brnem. Problémový úsek D1 na Vysočině mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem se okamžitě rozšíří, aby vznikl plnohodnotný pruh a úsek se dal dobře udržovat. Svodidlo se posune o metr až metr a půl dopředu.

Novinářům to po ranní schůzce s ředitelem ŘSD řekl ministr dopravy Dan Ťok. Především v úseku na Vysočině tam minulý týden několikrát zkolabovala doprava a řidiči strávili v kolonách dlouhé hodiny.

Ředitelství silnic a dálnic navíc hned v pondělí pošle výzvu konsorciu firem v čele s českou společností Geosan, aby potřebná opatření udělala. ŘSD s ní navíc ke dnešku rozváže smlouvu. „Předpokládám, že dneska té firmě odejde výzva, že ji ze stavby vyhazujeme a budeme hledat zhotovitele, který ten úsek dokončí. Já bych rád, aby to bylo co nejdřív,“ řekl Ťok.

Ministr dopravy Ťok o problémech na D1.Video: Seznam, Seznam Zprávy

Ředitelství silnic a dálnic minulý týden vyzvalo stavební firmy, které modernizují úsek D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, aby do pondělí práce přerušily a provoz se pro zbytek zimního období mohl vrátit do standardního režimu dva pruhy v každém směru.

Stát s firmami každopádně ukončí smlouvu. ŘSD zatím neví, zda firmy ještě v pondělí uvolní prostor pro rozšíření dálnice na dva pruhy. Pokud nebudou jednat dost rychle, najme si na tyto práce ŘSD co nejrychleji někoho jiného, uvedl mluvčí Jan Rýdl.

Jak Seznam Zprávy upozornily už na začátku listopadu, modernizace v úseku mezi 90. a 104. kilometrem nabrala velké zpoždění. Práce spolu se sněžením minulý týden komplikovaly dopravu, která zkolabovala. Zakázku za 1,75 miliardy korun na úseku provádí sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali a českou stavební společností Geosan Group.

Právě Geosan si v tiskové zprávě stěžoval na špatnou komunikaci se silničáři a obvinil je ze lhaní. „Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR účelově nesděluje pravdu a jeho způsobem vyjadřování dokonce brutálně klame,” napsala mluvčí Geosanu Vlasta Končelová.

Dalším z mnoha problémů jsou rozsáhlé kaverny, tedy dutiny, které se táhnou v úseku šesti set metrů přímo pod vozovkou. Ve čtvrtek večer proto ŘSD požádalo o provedení sanace podloží nízkotlakou injektáží. „Požadavek na provedení těchto činností během víkendu nikdy komunikován nebyl, patrně proto, že je nesmyslný,“ napsal Geosan ve zprávě. Podle něj může firma dokončit požadovanou práci do konce roku.

Firma podle svého vyjádření chtěla opravit poškozené části dálnice už mnohem dřív. „Doplnění podloží stávajícího betonového krytu (takzvané kaverny) v úseku dlouhém cca 600 metrů pomocí nízkotlaké injektáže jsme nabízeli zástupcům ŘSD již před třemi týdny. ŘSD tento způsob zásadně odmítlo a trvalo na výrazně časově horším řešení, tedy na vybourání části betonové vozovky, doplnění podloží a následném provedení nové konstrukce vozovky. A to přesto, že vše je pouze dočasná úprava, protože v roce 2019 dojde k provedení celého nového podloží a nových vrstev betonové vozovky,” uvedl výkonný ředitel Geosanu Ivan Havel.

Společnost deklaruje, že chce pokračovat v modernizaci dálnice, ale opakovaně žádá Ředitelství silnic a dálnic o změnu harmonogramu prací. Firma chce dostát svým závazkům a dílo v roce 2020 dokončit a předat.

Související témata:

Doporučované