Článek
Součástí kontraktu je opce na dalších 34 vozidel. Celková hodnota dodávky včetně opcí činí téměř deset miliard korun. První vozidla budou nasazena do provozu v lednu 2021, poslední v roce 2027. Kontrakt je jednou z hlavních priorit skupiny. Jde o největší exportní tramvajovou zakázku Škody Transportation v její historii.
Soutěž na tramvaje byla vypsána v březnu 2017; zúčastnili se jí významní světoví výrobci kolejových vozidel.
Mock-up tramvaje, čili reálný model prvního a poloviny druhého článku v měřítku 1 : 1, měří 16,5 metru a váží více než deset tun. Je ve finálním designu, interiér obsahuje originální díly – sedadla, držadla, dveře, displeje a ovladače. Součástí je i kabina řidiče, inspirovaná škodováckým modelem ForCity Smart Jokeri pro Helsinky. K výrobě modelu byly použity překližky, plexiskla a sklolamináty.
„Ukazujeme vnější design a interiér dopravnímu podniku i veřejnosti. Těšíme se na ohlasy, které společně s rnv vyhodnotíme a (které) ovlivní finální design před samotnou výrobou vozidel,“ uvedl předseda představenstva Petr Brzezina..
Skupina dodá tři délky tramvají stejného technického provedení, a to tříčlánkové, čtyřčlánkové a šestičlánkové. Vyrobí 31 kusů třicetimetrových vozů, 37 čtyřicetimetrových a 12 šedesátimetrových tramvají, které budou podle firmy nejdelší na světě. Obousměrné nízkopodlažní tramvaje s otočnými podvozky a maximální rychlostí 80 km/h nabídnou bezbariérový přístup pro vozíčkáře a dětské kočárky.
Tramvaje pro rnv vycházejí z rodiny škodováckých vozidel ForCity Smart. „Více než 100 těchto moderních vozidel je v provozu v Helsinkách a brzy budou k vidění v Tampere,“ řekl viceprezident Škody Transportation Zdeněk Majer. Podle něj se tramvaj začne vyrábět příští rok.
„Sledujeme aktuálně deset až 15 dopravních podniků v Německu, které budou v průběhu dalších dvou let vypisovat soutěže,“ uvedl. Jde o menší zakázky v řádech 20 až 30 kusů, ale Škodovka se bude účastnit i velkého tendru na „mnohem více než 100 kusů“. Německo je podle Majera největším tramvajovým trhem v Evropě, který v následujících pěti letech spolu s Rakouskem a Švýcarskem absorbuje 50 procent vyrobených tramvají.
„Jde nám o snížení emisí ve městech a o zvýšení počtu cestujících na dvojnásobek,“ řekl zástupce primátora Mannheimu Christian Specht. Oblast tří měst propojených tramvajovými a železničními tratěmi je druhým největším spojeným regionem v Německu. Vozy by měly být v provozu 30 až 40 let. „V Plzni dokázali, že se dá poskytnout světová kvalita za rozumnou cenu,“ uvedl český velvyslanec v Německu Tomáš Podivínský.