Článek
Dopady brexitu a koronavirové pandemie nutí britské úřady otáčet každou librou šterlinků. Předpokládaná cena Crossrailu, strategické 60mílové rychlodráhy z Berkshiru západně do Londýna, s odbočkou na letiště Heathrow a končící až na východě metropole, v hrabství Essex, měla v roce 2007 původně stát astronomických 15,9 miliardy liber. Před pár lety už to bylo 18,25 miliardy liber (v přepočtu skoro 540 miliard korun) a v posledních hodinách přišla společnost Crossrail Limited s prohlášením, že bude zapotřebí přihodit ještě dalších 450 milionů liber, pokud má být ambiciózní projekt vůbec dokončen. Veřejnost i politici se nestíhají divit.
VIDEO: #Crossrail is working to ensure that the programme is ready to commence intensive operational testing at the earliest opportunity. This will see multiple trains operating in the tunnels to simulate the @Elizabethline timetable
— Crossrail Project (@Crossrail) June 8, 2020
#MovingLondonForwardhttps://t.co/nrBRmVv2Nv pic.twitter.com/5KkxGfdGIH
Střední pasáž tzv. Elizabeth Line přímo pod Londýnem se měla otevřít už v prosinci 2018. Teď je na stole příslib, že by se klíčový úsek mezi nádražím Paddington a Abbey Wood mohl otevřít v první polovině roku 2022. Z celého Crossrailu tak musejí cestující zatím vzít zavděk tratí mezi nádražím Liverpool Street a Shenfieldem v Essexu nebo spojnicí mezi městem Reading západně od Londýna a jeho nádražím Paddington. A to je žalostně málo.
Rychle se šířící nemoc covid-19 zastavila na Crossrailu stavební práce 24. března. Restartu se projekt dočkal až 15. června. Jenže kvůli bezpečným rozestupům a dalším koronavirovým opatřením se teď smějí do práce najednou zapojit jen asi dvě tisícovky dělníků, což je pouze asi polovina původního a hlavně požadovaného počtu.
Šéf kritizovaného projektu Mark Wild trochu zvláštními slovy ujistil, že „Londýňané jsou víc než kdy předtím závislí na kapacitě a spojení, které jim poskytne Elizabeth Line. Uděláme všechno pro to, abychom svou práci ukončili tak bezpečně a rychle, jak to jen půjde,“ dodal Wild.
Okamžitě se v britských médiích a na sociálních sítích rozjela tradiční „blame game“, tedy hon na hlavního viníka. Konzervativní strana ihned ukázala prstem na svého ideologického soupeře, labouristického starostu britského hlavního města Sadiqa Khana. Podle kandidáta Toryů na Khanovo křeslo Shauna Baileyho ještě v roce 2016, kdy labourista ovládl radnici, svištěl projekt Crossrailu časově i finančně v původních kolejích. I kvůli Khanovým krokům při správě TfL, londýnského dopravního podniku, který během koronakrize přišel o desítky milionů liber, prý nastal zlom.
In 2016, when @SadiqKhan took office, Crossrail was on time and on budget. It has now been delayed to 2022.
— Shaun Bailey (@ShaunBaileyUK) August 21, 2020
London deserves Crossrail. It will be at the heart of our economic recovery- and the country's.
London deserves better than this Mayor. pic.twitter.com/wKVu6Yw6Hw
Labouristé takovou interpretaci rezolutně odmítli a Khanův mluvčí uvedl, že je starosta „zdražením a prodražením stavby hluboce zklamán“. Sadiq Khan také okamžitě nařídil prověrku posledních kroků Crossrail Limited, kterou bude mít na starosti nový šéf TfL Andy Byford. Zapojí se i britské ministerstvo dopravy, které urychlení klíčových dopravních staveb v zemi dostalo od Borise Johnsona jako jednu z vládních top priorit.
V „plné kráse“ by měla Elizabeth Line po roce 2023 ročně přepravit asi 200 milionů cestujících a značně ulevit přetížené a zčásti silně zastaralé infrastruktuře londýnského metra trpícího častými poruchami. Crossrail v minulosti sklidil nejen kritiku, ale občas i úctu a respekt za způsob ražby nových tunelů v krajně problematickém londýnském podloží.