Článek
Americká značka palačinkových směsí a sirupů dosud známá jako Aunt Jemima (Teta Jemima) představila svůj staronový název: Pearl Milling Company. Stává se tak první americkou potravinovou značkou, která dokončila změnu v reakci na rasové nepokoje ve Spojených státech.
Společnost Pepsi, vlastník konglomerátu Quaker Oats, který směsi a sirupy vyrábí, vysvětlila původ nového názvu ve svém úterním prohlášení.
„Přestože bude v regálech prodejen značka nová, firma Pearl Milling vznikla v roce 1888 ve městě St. Joseph ve státě Missouri. Je původcem ikonické palačinkové směsi, která se později stala známou jako Aunt Jemima,“ uvedla společnost. Sirupy a palačinkové směsi s novým logem začne firma prodávat v létě.
Nově pojmenovaná značka uvedla, že na novém názvu spolupracovala se spotřebiteli, zaměstnanci, externími odborníky na kulturu a dalšími agenturními partnery. Také prý plánuje poskytnout milion dolarů na snahy o posílení postavení černošských žen a dívek ve společnosti.
Značka, na jejíchž výrobcích figurovala usmívající se černoška déle než 130 let, se rozhodla přejmenovat v červnu, měsíc po smrti Afroameričana George Floyda, který zemřel po zásahu policistů. Jeho smrt vyvolala sérii protestů proti policejní brutalitě a rasové nerovnosti napříč Spojenými státy.
Potravinářské firmy, které mají na svém logu Afroameričany, se na protesty rozhodly reagovat změnou obalů. Část spotřebitelů je už delší dobu kritizovala za umocňování rasových stereotypů.
V případě palačinek značky Aunt Jemima a rýže značky Uncle Ben’s, která pracuje na svém přejmenování na Ben’s Original, jde o slova uncle (strýc) a aunt (teta). Ty se v jižních otrokářských státech USA používaly pro neformální oslovování Afroameričanů.
Z obalů nejprodávanější americké rýže také v blízké době zmizí tvář černošského farmáře Franka Browna, jehož vyobrazení v logu mělo podle dřívějších vyjádření značky sloužit jako výraz pocty jeho kvalitní rýži. Některým spotřebitelům ale vadil způsob jeho vyobrazení, běžný ve čtyřicátých letech dvacátého století, tedy v období rasové segregace.
Další měnící se potravinářskou značkou je javorový sirup Mrs. Butterworth's. Dosud se prodával v láhvích tvaru ženské postavy, které po naplnění javorovým sirupem připomínaly ženu tmavé barvy pleti. Podle dřívějšího vyjádření mateřské firmy Conagra mohou být lahve interpretovány způsobem, který je „v rozporu s jejími hodnotami“.