Článek
Mladí lidé podle průzkumů mají menší zájem o očkování než ti starší. Zatímco nad 70 let se aktivní zájem o očkování pohybuje okolo 80 procent, u mladších, kterým je okolo 40 až 50 let, se jedná o zájem o zhruba 50 procent. Potvrzuje to i březnový průzkum agentury STEM.
„Obecně se očekává, že mladší lidé se do očkování tolik nepohrnou,“ přiznal v pátek i mluvčí vlády Vladimír Vořechovský pro iRozhlas.cz.
S menším zájmem o očkování u mladých ale nesouhlasí Ministerstvo zdravotnictví. „Zatím to data z registrací pro očkování rozhodně nepotvrzují. Ostatně jen za 14 dní po otevření prioritní skupiny 40-44 máme naočkováno 28 procent lidí v této věkové skupině. Stejně rychle rostou i další nově otevřené věkové skupiny,“ uvedla pro Seznam Zprávy mluvčí Ministerstva zdravotnictví Jana Schillerová.
„Jediný rozdíl je v tom, že se trochu proměňuje jejich chování. Zatímco starší lidé se měli tendenci registrovat už ráno, tak čím jdeme níž, tím více se lidé hlásí až v průběhu dne,“ vysvětluje.
Samotná data z webu Ministerstva zdravotnictví ale potvrzují, že zájem není tak vysoký, jako u starších občanů. Od úterní půlnoci se k očkování mohou hlásit lidé nad 30 let. Podle dat z této skupiny čeká na termín 98 700 lidí, už jej dostalo přes 16 tisíc lidí. Naočkováno alespoň jednou dávkou je v této skupině 68 336 lidí – například chronicky nemocní. V Česku je podle Českého statistického ústavu v této věkové kategorii zhruba 722 tisíc lidí. Zájem o očkování tak aktivně projevilo zhruba 25 proocent lidí z této věkové skupiny.
Ve věkové kategorii 35-39 čeká na termín přes 74 tisíc lidí a už jej má přes 86 tisíc lidí. Naočkováno alespoň jednou dávkou je 105 573 lidí. Aktivní zájem o očkování má tak okolo 35 procent. Přitom u věkové skupiny 75 až 79 let je aktivní zájem o očkování okolo 80 procent.
Kampaň se mění pro mladé
Ministerstvo zdravotnictví však Seznam Zprávám napsalo, že je nutné kampaň, která se snaží lidi motivovat k očkování, více přizpůsobit pro mladé lidi. Premiér Andrej Babiš (ANO) v tomto týdnu sám uvedl, že je nutné očkovací kampaň zaměřit právě na mladé.
„V květnu se komunikace výrazně zintenzivnila a gradovat bude v průběhu června. Vzhledem k potřebě oslovovat stále mladší věkové kategorie se rozšiřuje také o sociální sítě a spolupráci s influencery. Do kampaně se zapojuje stále více subjektů a osobností,“ uvedla Pavla Mudrochová, mluvčí iniciativy Cesta ven, která se o kampaň stará.
„Spolu s tím, jak se snižuje věková hranice pro očkování se proměňuje i styl kampaně. Jen pro představu, kampaň Udělejme tečku za koronavirem patří mezi nejsilnější na TV Nova. Jsme výrazně vidět i v České televizi nebo na TV Prima. Patříme mezi největší zadavatele v rozhlase a v tištěných médiích i na internetu,“ potvrdila Schillerová z Ministerstva zdravotnictví.
Podle dat dobrovolnické iniciativy komunikačních agentur a expertů Cesta ven kampaň od 12. dubna, kdy odstartovala, oslovila v televizní části téměř 6 milionů osob, tedy 72 procent populace. Online kampaň na zpravodajských portálech pak oslovila podle iniciativy 2,23 milionů reálných uživatelů.
„Během května se spolu s uvolňováním dalších věkových kategorií k registraci na očkování zvýšila v médiích frekvence nasazení,“ tvrdí iniciativa. Zároveň přiznává, že si je vědoma, že s úpadkem pandemie upadá i strach z nemoci a lidé se tak nechtějí očkovat. Apelovat budou především na možnost cestovat.
V kampani pro mladé vystupují influenceři
„Oslovujeme desítky influencerů a v drtivé většině chtějí vakcinační kampaň podpořit. S ohledem na to, že všechny spolupráce s osobnostmi probíhají bez nároku na honorář je podpora z jejich strany velmi různorodá,“ vysvětluje Mudrochová s tím, že někdo přidá příspěvek o očkování a někdo natáčí edukační videa.
Kampaň už podpořili například herečka Ester Geislerová, herec Aleš Háma, zpěvačka Victoria Velvet, moderátor Libor Bouček, zpěvák Adam Mišík, herečka Iva Pazderková nebo youtubeři Adam Lysek a Lukáš Fritscher.
Nadšení z kampaně vyjádřilo i Ministerstvo zdravotnictví. „A to, co nám dělá největší radost je to, že kampaň funguje hodně virálně. Všimla jste si také, jak se najednou ve veřejném prostoru zase ujalo na konci věty slovo Tečka? Určitě jsme pak rádi, že se do kampaně zapojuje dobrovolně a bez nároku na honorář řada influencerů, kteří nám pomáhají. Už třeba tím, že si dají na svá sociální média větu – jdu se očkovat. Tečka,“ napsala Seznam Zprávám Schillerová. Podle ní pak lidé mohou na kampaň narazit úplně všude.
AstraZeneca a Janssen pro mladé ne, míní experti
Situaci mladým nicméně zkomplikoval fakt, že Česká vakcinologická společnost doporučila vakcíny od AstraZeneca a Johnson & Johnson pouze pro lidi starší 60 let. Jde o reakci na případy krevních sraženin, které se u lidí vyskytly po jejich podání. Většina případů byla hlášena právě u očkovaných pod 60 let.
Následně se však k rozhodnutí vyjádřilo i Ministerstvo zdravotnictví, které se rozhodlo podávání vakcín nijak neomezit. „Ministerstvo zdravotnictví se rozhodlo neomezovat vektorové vakcíny společností AstraZeneca a Johnson & Johnson. Obě tyto vakcíny jsou bezpečné, což opakovaně potvrzuje i doporučení Evropské agentury pro léčivé přípravky,“ zdůvodnila Radiožurnálu mluvčí ministerstva zdravotnictví Jana Schillerová.
Pro mladé tak může být matoucí, zda si vakcíny nechat aplikovat. „Určitě platí rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví. V případě obou zmiňovaných vakcín není sebemenší důvod proto, aby nebyly používané pro širokou veřejnost, za předpokladu, že lékař s vámi předem probere váš zdravotní stav. Ale tento dovětek, který by mohl působit varovně, se týká všech vakcín a léků. Jsme přesvědčení, že obě tyto vakcíny jsou bezpečné,“ reagovalo Ministerstvo zdravotnictví na dotaz Seznam Zpráv.