Článek
„Ceny nemovitostí dosahují rekordní výše a můžeme předpokládat, že zejména ve velkých městech se trend nebude dramaticky měnit. Zároveň s tím rostou i ceny nájmů, takže mladí se dostávají do bezvýchodné situace. Velkou část svého výdělku zaplatí za nájem a nemají už co odkládat stranou,“ uvedl místopředseda představenstva Raiffeisen stavební spořitelny Pavel Chmelík.
Ceny rostly téměř o desetinu
Pode údajů poradenské společnosti Deloitte se prodejní ceny volných nových bytů v Praze na konci června meziročně zvýšily o 7,4 procenta na 107 700 korun za metr čtvereční. Za ideální byt by tak mladý Pražan zaplatil od 7,5 do 9,7 milionu korun.
Měsíční nájmy bez poplatků se v hlavním městě ve stejném období meziročně zvýšily o 3,8 procenta na 327 korun za metr čtvereční. V ideálním bytě by tak nájemník zaplatil od 22 900 do 29 400 korun. Vyplývá to z dat developerských společností Trigema, Skanska Reality a Central Group.
Nové bydlení v Česku proti Evropě jedno z nejhorších
Podle údajů poradenské společnosti Deloitte je dostupnost nového bydlení v Česku ve srovnání s 12 vybranými evropskými zeměmi druhý rok po sobě nejhorší. Nový byt vyjde na 11,2 průměrného ročního platu. Nejsnadněji na bydlení dosáhnou Portugalci, kteří na průměrný nový byt o rozloze 70 metrů čtverečních vynaloží 3,8 ročního platu.
„Oproti svým rodičům a prarodičům jsou dnešní dvacátníci a třicátníci trochu náročnější především ohledně stáří nemovitosti. Šest z deseti by preferovalo novostavbu. Jinak ale nemají přehnané požadavky,“ doplnila mluvčí Raiffeisen stavební spořitelny Lenka Molnárová.
Mladí začínají šetřit už ve dvaceti
Průzkum dále ukázal, že na budoucí bydlení si šetří více než polovina dotázaných. Ve věkové skupině do 25 let to jsou dvě třetiny. Spořit začínají v průměru ve 20 letech.
Téměř čtyři pětiny respondentů si myslí, že pomoci dosáhnout na vlastní bydlení by jim měl stát. Dvě pětiny odpověděly, že rodiče, po pětině získaly obec nebo zaměstnavatel. Že by neměl pomoci vůbec nikdo, si myslí jen sedm procent oslovených.
Průzkum pro Raiffeisen stavební spořitelnu vypracovala agentura NMS Market Research. Odpovědělo v něm 505 lidí od 18 do 36 let.