Článek
Podle pořadatelů soutěže si dospívající zvykli až příliš spoléhat na moderní technologie a aplikace. Tento trend sílí a výuka na dálku přispívá k tomu, že mezi schopnostmi mladých vznikají čím dál větší rozdíly, uvedli organizátoři soutěže v tiskové zprávě. ČTK to dnes sdělila mediální zástupkyně soutěže Eliška Crkovská.
Název soutěže IT-SLOT poukazuje na systém logických otázek, které se v testu týkají jednak informačních technologií, matematiky a logiky. Soutěž založila a pořádá Soukromá střední škola výpočetní techniky v Praze 9. Podle jejího ředitele Martina Vodičky zvládá otázky z informatiky většina soutěžících s přehledem, zatímco u příkladů vyžadující logické myšlení a vlastní úsudek velká část studentů propadá.
„V letošním ročníku je tato propast ještě hlubší. Můžeme to jistě přičíst dlouhotrvající distanční výuce, ve které je učení více pasivní, chybí přímý kontakt s pedagogy, často i zpětná vazba a jakékoli hodnocení. Bohužel je stále patrnější, že měsíce strávené mimo školy budou této generaci dětí citelně chybět, jak ve znalostech, tak v celkovém přístupu ke vzdělávání,“ uvedl Vodička.
Deset předchozích ročníků soutěže bylo dvoukolových, letos museli organizátoři od prezenčního finále v budově školy na Proseku upustit. Vědomostní klání mezi registrovanými 2959 žáky z 85 škol napříč celou Českou republikou se konalo pomocí on-line testu ve dnech 14. až 19. ledna. Soutěžící test vyplňovali doma.
Absolutním vítězem 11. ročníku soutěže se stal žák ze Základní školy Uherský Ostroh ve Zlínském kraji. Pořadí nejlepších 50 řešitelů a jejich škol je vyvěšeno na webu soutěže. V první desítce se podle organizátorů umístilo pět děvčat a pět chlapců, kteří v minulých ročnících soutěže na předních příčkách obvykle převažovali. Soutěžily školy z 12 krajů, nejpočetnější skupiny zástupců měly Praha a Ústecký kraj, dodal Vodička.