Článek
Konec „podpultových nabídek", které si mohou vyjednat nespokojení zákazníci. Počítá s tím novela, jež má zpřísnit regulaci telekomunikačního trhu.
Ministerstvo průmyslu, řízené Janem Mládkem, považuje individuální nabídky za diskriminační a zakazuje proto nabízet jiné ceny než ty, které jsou veřejné. Přitom neveřejné ceny má podle operátorů většina zákazníků. Například u společnosti O2 jde o dvě třetiny rezidentních zákazníků.
Poslední znění zákona navíc Českému telekomunikačnímu úřadu dává možnost vysokých pokut, které budou odvozené od výše obratu operátorů.
„Už dnes máme Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, jenž takové pokuty může dávat. Nechápeme, proč by se měly úřady dublovat," říká k pokutám Jiří Grund, mluvčí Asociace poskytovatelů mobilních sítí, která zastřešuje všechny české operátory.
K zákazu podpultových nabídek se Grund nechtěl vyjádřit s tím, že operátoři neměli možnost se se zněním zákona seznámit.
Nicméně mluvčí Vodafonu reagovala, že její firma změnu neprosazuje. „Nevíme, proč ji předkladatel navrhuje, protože tím poškodí spotřebitele," říká Markéta Kuklová z Vodafone.
ČTÚ naopak novou pravomoc, kterou možná dostane, vítá. A to i přesto, že návrh změny nebyl podle mluvčího Martina Drtiny s úřadem konzultován.
„Zákaz podpultových nabídek naopak vnímáme jako nebezpečí, může dojít ke zakonzervování trhu," varoval však Drtina.
Ministr průmyslu a obchodu Mládek, který má přípravu zákona na starost, nicméně trvá na tom, že dramatické rozdíly cen jsou největší problém. I proto podle něj vychází Česká republika ve srovnání se zahraničím špatně.
„Máme dva typy srovnání. Jeden podle veřejných ceníků, kde to vychází zvláště špatně, a pak máme srovnání, kolik normálně zákazníci zaplatí, protože to jsou dvě různé věci, a tam to zas taková katastrofa není, ale znamená to velmi nerovné postavení," říká Jan Mládek, ministr průmyslu a obchodu.
Operátoři se naopak brání, že nedělají nic, co by nebylo povoleno. „Spotřebitelský semafor, který vydal ČTÚ, považuje rozdíl mezi zveřejněnými ceníky a neveřejnými nabídkami, jež jsou dávané pod pultem, za férový," řekl ve studiu Seznam Zprávy Václav Zakouřil, ředitel pro právní a regulatorní záležitosti v O2.
Chystanou novelu zákona chce vláda co nejdříve schválit. Má například zkrátit dobu, kterou mají operátoři na převod telefonního čísla, pokud chce zákazník přejít ke konkurenci, na deset dní.
Zlevní chystaná novela ceny obyčejným zákazníkům? Má regulátor dostatek možností zasáhnout? Podívejte se na speciální studio Seznam Zprávy: