Hlavní obsah

Místo mercedesu trabant: Firma DSA napadla vítěze Němečkova tendru na leteckou záchranku

Seznam získal 38stránkový podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, v němž letecká firma DSA tvrdí, že Ministerstvo zdravotnictví udělalo v tendru na letecké záchranáře deset chyb.

Článek

Miliardový tendr na provozování letecké záchranky skončil u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Seznam nyní získal podnět DSA – jedné ze tří leteckých firem, která se soutěže účastní – v němž vysvětluje, proč se na úřad obrátila.

Firma DSA v tomto dokumentu na 38 stranách vyčítá Ministerstvu zdravotnictví deset pochybení. Zároveň pracovníkům Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže navrhuje, aby nechali zrušit rozhodnutí o vítězích tendru a ministru zdravotnictví Svatopluku Němečkovi zakázali podepsat smlouvy na provozování letecké záchranné služby, než bude jejich rozhodnutí pravomocné.

Kvůli tomu, že současná smlouva na provoz letecké záchranky vyprší na konci letošního roku, ale hrozí, že se nestihne vše vyřešit včas. Němeček ale zůstává v klidu. „Garantuji veřejnosti, že od 1. ledna bude zajištěna plnohodnotná letecká záchranná služba,“ řekl Seznamu Němeček.

Zřejmě nejvážnější výtkou DSA je skutečnost, že podle ní ministerstvo umožnilo, aby se jedním z vítězů soutěže stala slovenská firma Air Transport Europe. Ta by měla od ledna podle rozhodnutí výběrové komise létat ze základen v Ústí nad Labem a Olomouci. DSA však říká, že vrtulníky, které slovenská firma pro tato stanoviště nabídla, nemají plnou certifikaci kategorie A, kterou požadovalo ministerstvo v zadávací dokumentaci, ale disponují pouze takzvaným ekvivalentem.

„Bylo na rozhodnutí ministerstva, zda bude vyžadovat mercedes či trabant, který také formálně může po silnici jezdit a přepravovat osoby, nicméně jeho nižší kvalita a stáří je nasnadě,“ uvedla v podnětu advokátní kancelář, která firmu DSA zastupuje.

Také kvůli tomu, že Air Transport Europe nabídla vrtulníky bez osvědčení, které je v Česku potřebné pro to, aby bylo možné přistávat a odlétat z nemocnic, mohla výrazně snížit nabídnutou cenu. Slovenská firma byla ochotna provozovat vrtulníky bez certifikace za 135 milionů, lepší typy pak za cenu o 61 milionů korun vyšší. DSA tvrdí, že slovenská společnost navíc ministerstvu nedoložila, zda jejich vrtulníky mohou létat se všemi zdravotnickými přístroji, jak požadují české zákony. Zástupci Air Transport Europe se až do podepsání smluv k případu nechtějí vyjadřovat.

Podle zástupců firmy DSA má navíc slovenská firma problémy s počtem pilotů. Ty, které nabídla, již létají na Slovensku, a tak se snaží přeplatit jejich piloty. „Byli již v několika případech kontaktováni společností Air Transport Europe s nabídkou uzavření pracovně-právního vztahu. Toto svědčí o skutečnosti, že nemá piloty zajištěny,“ píše firma DSA v dokumentu, který má k dispozici i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Ministr Němeček tvrdí, že se tím jen snaží pošpinit konkurenci a kroky společnosti DSA se mu nelíbí. „Pouští do éteru neúplně korektní informace o svých konkurentech, což je logické, děje se to, tady jde ale o záchranu životů a nepovažuji za etické strašit pacienty v rámci boje o svůj byznys,“ prohlásil Němeček.

Kdo může sedět ve vládní komisi?

Letecké firmě DSA se nelíbí ani to, že vládní komise měla poradce, který ji veřejně kritizoval. Napadla také složení komise. Většina členů podle zástupců DSA neměla dostatečnou odbornost, aby mohli o zakázce rozhodovat. U Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže stěžovatelé napadli třeba Milana Brázdila, který 25 let pracuje u letecké záchranky. Dnes je mimo jiné i poslancem hnutí ANO.

Brázdil se brání a tvrdí, že potřebnou odbornost k tomu, aby mohl sedět v komisi, má. „Chápal jsem svoji roli v komisi v rovině medicínské,“ řekl Brázdil s tím, že v minulosti létal s vrtulníky armády i dalších soukromých firem.

Kvůli tomu, že si firma DSA na průběh soutěže stěžuje, není možné nyní podepsat nové smlouvy. Ministr Němeček je přesvědčen, že nad společností vyzrají a provoz letecké záchranky tak není od ledna ohrožen. „Máme připraveno několik záložních variant. Samozřejmě je neřeknu kvůli té firmě, která do toho tendru hází vidle, protože přijde o nějaké peníze a stát ušetří,“ dodal Němeček.

Stát však již nyní připravuje plán, podle něhož by se po roce 2020 staral o leteckou záchrannou službu sám. Vládní experti, jak Seznam popsal, navrhli, aby si nový státní podnik za 1,6 miliardy pořídil vrtulníky, které by létaly ze všech deseti tuzemských základen. Dnes létá armáda a policie pouze ze dvou, o zbytek se starají soukromé společnosti. Těm za osm předešlých let až do konce letošního roku bude vyplaceno přes 3,2 miliardy korun.

Doporučované