Hlavní obsah

Místo letadlem povinně vlakem? Po Francii se nápad zvažuje i v Británii

Dopravce British Airways doufá, že do roku 2050 bude uhlíkově neutrální.

Místo cestování po Spojeném království vzduchem by lidé mohli jezdit více vlakem. Tamní organizace tlačí na vládu se zákazem vnitrostátních letů kvůli snížení emisí. Francie už na zákaz krátkých letů schvaluje zákon.

Článek

Británie by mohla zakázat vnitrostátní lety ve prospěch železniční dopravy a životního prostředí. Organizace Campaign for Better Transport, která podporuje udržitelnější dopravu, k tomuto kroku vyzvala britskou vládu.

Podle serveru The Guardian po ministrech požaduje, aby zakázali lety na ty vzdálenosti, kdy ekvivalentní cesta vlakem trvá méně než pět hodin. Zároveň by organizace chtěla zavést povinné emisní štítky na letenkách a poplatek za časté létání.

Organizace vznesla tyto požadavky na vládu jen několik týdnů před schvalováním rozpočtu, k němuž má dojít 27. října. Britský ministr financí Rishi Sunak se možná rozhodne pro snížení daní na vnitrostátní lety v reakci na špatnou situaci v leteckém průmyslu.

O tomto kroku na začátku roku hovořil i premiér Boris Johnson ve snaze posílit letecké spoje po celém Spojeném království. Jeho záměr se však podle deníku jeví jako nevhodný vzhledem k tomu, že od 31. října do 12. listopadu Spojené království hostí konferenci OSN o změně klimatu 2021 v Glasgow.

Navrhovaný zákaz by se však netýkal izolovaných komunit a nejdelších britských leteckých koridorů, jako jsou trasy Manchester – Londýn, Londýn – Edinburgh a Birmingham – Glasgow.

Podobný krok už udělala Francie. Tamní zákonodárci v dubnu schválili zákon o zákazu vnitrostátních letů v prvním čtení. Platí však pouze pro trasy, které lze nahradit cestou vlakem kratší než dvě a půl hodiny. Dotýká se hlavně koridorů mezi Paříží a Nantes, či Lyonem a Bordeaux. Výjimku by však měly lety, na které navazuje další spoj.

Cestujícím na Britských ostrovech by měly být místo krátkých vnitrostátních letů nabídnuty levnější vlakové jízdenky. Kampaň zároveň navrhuje, aby každý, kdo využije více než tři mezinárodní lety ročně, zaplatil poplatek za časté létání.

„Levné vnitrostátní letenky se mohou zdát při nákupu výhodné, ale jsou klimatickou katastrofou, protože produkují sedmkrát více škodlivých emisí skleníkových plynů než ekvivalentní cesta vlakem,“ uvedl Paul Tuohy, ředitel Campaign for Better Transport.

Zlevnění vlaku zvýší počet cestujících a pomůže snížit emise z letecké dopravy.
Paul Tuohy, šéf organizace Campaign for Better Transport

Poplatky by měly dotovat železniční dopravu. „Zlevnění vlaku zvýší počet cestujících a pomůže snížit emise z letecké dopravy, ale jakékoli snížení poplatků za leteckou přepravu – spolu s lednovým zvýšením jízdného na železnici – vyšle špatný signál o tom, jak vláda chce, aby lidé cestovali. Bude to znamenat, že se více lidí rozhodne pro létání,“ dodal Tuohy.

Letecká společnost British Airways nyní kompenzuje emise oxidu uhličitého na všech vnitrostátních letech. Doufá, že do roku 2050 bude uhlíkově neutrální a zároveň by dle jejích slov mohla do 15 let být na krátkých tratích v provozu elektrická letadla.

Ambice nulových emisí v letectví jsou však podle ředitele Campaign for Better Transport stále vzdálené realitě. Tuohy se zúčastnil závodu z centra Londýna do centra Glasgow, kdy cestu absolvoval letadlem za pět hodin 17 minut včetně letištních odbavení. Bývalý ministr dopravy Norman Baker to zvládnul jen o dvě minuty rychleji při cestě vlakem.

Podle Campaign for Better Transport při jízdě vlakem vznikla méně než šestina emisí uhlíku než při letu – 20 kilogramů oproti 137 kilogramům emisí CO2. Letenka však stála dvakrát tolik co jízdenka na vlak – 109 liber oproti 52 librám.

Jízdné na železnici se již více než deset let neustále zvyšuje rychleji než inflace. Zpáteční jízdenka na ranní vlak mezi Londýnem a Manchesterem stojí nyní 369,40 libry, zatímco zpáteční jízdenka mimo špičku mezi hlavním městem a největším městem severní Anglie stojí 94,50 libry.

Britská vláda zatím nezvýšila vlakové jízdné, ale od ledna by jej mohla zdražit o dalších 4,8 procenta. Ministři totiž chtějí snížit dotace na železniční dopravu poté, co vynaložili osm miliard liber na pokrytí ztrát příjmů během pandemie.

Doporučované