Hlavní obsah

Místo lepšího prostředí přibude pochybných taxikářů, říká šéf Liftaga

Rozhovor se šéfem Liftaga Ondřejem Krátkým.Video: Seznam Zprávy

Poslanci v březnu schválili novelu zákona o silniční dopravě, která vstupuje v platnost 1. července 2020. Přinese problémy, kterým v posledních letech čelí západní metropole.

Článek

Stejný výběr služeb, možná i vznik nových společností. To jsou pozitiva, jež by měla přinést novela zákona o silniční dopravě a která se přímo dotknou spotřebitelů. Taxislužby budou moci nabízet cenu za jízdu dle taxametru, fixní cenu známou ještě před zahájením jízdy nebo cenu smluvní – například za rozvoz lidí z hotelu nebo svatby. „Musím říct, že fixní cena tak pozitivní není. V situacích, kdy se během jízdy mění cíl, přidávají dílčí zastávky nebo jízda prodlužuje, nebude možné s cenou hýbat,“ upozorňuje zakladatel Liftaga Ondřej Krátký v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Novelu zákona označuje jako „půlkrok“ správným směrem. „Aplikace tady působily běžně, nově jsou ale zaneseny v zákoně jakožto zprostředkovatelé, mají tudíž jasně dané povinnosti, takže pro ně bude těžší obcházet zákon. Digitální platformy ale spolu s pokrokem přinesly také tlak na snižování ceny dopravy. Dnes taková doprava často konkuruje cenám MHD, což není dobře,“ říká podnikatel.

Jak připomíná, v ulicích měst je dnes čím dál víc takzvaných komerčních řidičů. „Tento zákon trend navíc ještě umocní,“ upozorňuje Krátký. Naráží tím na část zákona, která nepřidělila městům a obcím pravomoc tento druh dopravy ovlivňovat. Města proto nadále nebudou mít žádnou možnost sledovat online, jaký vliv na dopravní situaci má taxislužba ve vztahu k MHD nebo jiné komerční a osobní dopravě.

Novela tedy odstraní možnost měst filtrovat počet vozů taxi ve městě zkouškami a přinese problémy, jimž v posledních letech čelí západní metropole. Podle Liftaga lze očekávat nárůst počtu nekvalifikovaných taxikářů, kteří jsou zaměstnáni flotilovými firmami a dovezeni ze zahraničí často bez pracovního povolení a znalosti města.

„Města nemohou být chytrá, pokud nemají data. Pokud tedy město neví, kolik komerčních řidičů se pohybuje v jeho ulicích, nemá možnost to řešit a regulovat. Pravomoci by jim naopak měly přibývat a regulace by měla být digitalizována. Například v Londýně existují digitální registry, díky nimž má město přehled,“ dodává Krátký.

Doporučované